Afgaand op de cijfers van het UWV is de horeca het zwaarst getroffen door de coronacrisis. In geen andere sector werden zoveel aanvragen ingediend, zoveel steun uitgekeerd en zijn zoveel werknemers betrokken bij de bedrijven die steun aanvragen. Ook is de gerapporteerde omzetdaling door de aanvragers in geen sector zo hoog als de horeca. Dat blijkt uit het Factsheet 3e periode NOW van het UWV.
81.322 bedrijven vroegen steun aan in de 3e periode van NOW. 77.480 van die aanvragen werden toegewezen, goed voor in totaal €927 miljoen aan voorschotten. Bij de bedrijven die steun krijgen, werken in totaal bijna 1,3 miljoen mensen.
Ruim 300.000 medewerkers
In totaal zagen 20.240 ondernemers in de horeca en catering hun aanvraag voor steun toegewezen, ruim een kwart van het totaal. Bij de tussenbalans begin december was nog de helft van de aanvragen afkomstig van de horeca.
De detailhandel volgt met 18.621 op behoorlijke afstand. Aan de andere kant van het spectrum staat het onderwijs, met 6 toegekende aanvragen. Bij de bedrijven in de horeca en catering wiens aanvraag werd goedgekeurd werken in totaal 309.303 mensen. Ook hier staat detailhandel met 189.254 op ruime afstand. Ruim tweederde van de bedrijven die steun ontvangen in de derde NOW periode heeft minder dan 10 mensen in dienst.
De horeca- en cateringbedrijven die steun ontvangen, rapporteren gemiddeld een omzet verlies van 68,5 procent. Dat is niet alleen ruim hoger dan het gemiddelde van 51,5 procent onder alle 77.480 bedrijven die steun krijgen, maar hiermee heeft de horeca en catering van alle sectoren het hoogste omzetverlies.
NOW-3
In de derde periode NOW komen werkgevers met minimaal 20 procent omzetverlies over een periode van drie maanden, in aanmerking voor een tegemoetkoming in de loonkosten voor de maanden oktober tot en met december. Die tegemoetkoming is volgens het UWV maximaal 80 procent bij een omzetverlies van 100 procent en evenredig minder bij een lager omzetverlies. In eerste instantie betaalt UWV een voorschot van 80 procent van de tegemoetkoming.
Op papier krijgen ondernemers dan wel maximaal 80 procent van de loonkosten vergoed, maar eerder al becijferde horecaondernemers dat dit in de praktijk veel minder is. Ook moest 60 procent van de bedrijven die in de eerste NOW-periode een voorschot had ontvangen, dat (deels) terugbetalen, bijvoorbeeld omdat ze minder omzet waren misgelopen dan vooraf ingeschat.
De aanvraagtermijn van de derde periode van de NOW-regeling liep oorspronkelijk van 16 november tot en met 13 december. Na de aankondiging van de tweede lockdown ging het aanvraagloket nog twee weken open, tot en met 27 december. In die heropening werden 23.000 aanvragen ingediend, ruim een kwart van het totaal.
Van de 81.322 aanvragen werden er 3842 afgewezen omdat de aanvraag of de aanvrager niet aan de voorwaarden voldeed om in aanmerking te komen voor NOW-steun.
280.000 toekenningen
Voor de eerste periode van de NOW-regeling aan het begin van de coronacrisis kende het UWV bijna 140.000 aanvragen toe. In de tweede periode, toen de coronamaatregelen werden versoepeld en bedrijven de tegemoetkoming minder hard nodig hadden, waren dat ongeveer 63.000 toekenningen. Met de 77.000 van de derde periode zijn in totaal sinds de uitbraak van de crisis dus al zo'n 280.000 aanvragen goedgekeurd.
Het UWV verwacht in totaal zo'n €2,8 miljard uit te keren aan NOW-voorschotten tijdens de derde versie van de regeling. Bij de eerste NOW-regeling was dat nog €7,9 miljard en in de tweede NOW-regeling betaalde UWV €4,3 miljard uit. Het aantal bedrijven lag in de tweede periode wel lager met ruim 63.500 toekenningen.