Ondernemers zijn sinds maandag verplicht verplicht gasten te vragen hun contactgegevens achter te laten. Mensen kunnen dit weigeren en als ze dat doen, mag een zaak op basis daarvan hun niet de toegang ontzeggen.
De gegevens zijn bedoeld om snel en goed bron- en contactonderzoek te kunnen uitvoeren, als blijkt dat er besmettingen in een café of restaurant hebben plaatsgevonden, stelt EZK.
Toegang ontzeggen
Dat ondernemers mensen op basis van een dergelijke weigering niet de toegang kunnen ontzeggen, stond vorige week ook in een brief van het kabinet. Toch ontstond er onduidelijkheid over in de branche.
Zo zei een woordvoerder van hotelketen Van der Valk maandag dat het per vestiging verschilt, of mensen geweigerd worden als ze geen contactgegevens willen geven.
Meerderheid gasten geen problemen met achterlaten gegevens
Persoonlijke gegevens achterlaten bij een horecagelegenheid om contactonderzoek makkelijk te maken bij een corona-uitbraak, 82 procent van de horecagasten vindt het prima. Dat blijkt uit een onderzoek van Wat vindt Nederland onder meer dan 5250 Nederlanders.
Sinds maandag moeten horecagasten bij aankomst in een café of restaurant hun contactgegevens achterlaten. Ook wordt reserveren weer verplicht voor een bezoek aan restaurant of terras. Die maatregelen werden vorige week door premier Mark Rutte aangekondigd tijdens een persconferentie.
Registratieplicht moet niet ophouden bij horeca
In verband met privacywetgeving is een horecagast echter niet verplicht om de gegevens ook daadwerkelijk achter te laten. 64 procent van de ondervraagde Nederlanders zou wel achter een verplichting staan. Bovendien vindt 67 procent van de panelleden dat de registratieplicht niet moet ophouden bij de horeca. Volgens hen zou deze maatregel ook moeten gelden voor dierentuinen, pretparken en musea.