FSIN maakte deze cijfers maandag 8 januari tijdens de Horecava bekend. Gaf de Nederlandse consument vorig jaar €1.115,31 uit aan eten en drinken buitenhuis, dit jaar zal dat bedrag naar verwachting oplopen tot €1.162,70 per persoon (+4,2 procent). Voor de recessie in 2007 ging het nog om zo'n 1.148 euro.
Thuisbezorgen sterk in opkomst
Met name het thuis laten bezorgen van eten is sterk in opmars. Deze markt was afgelopen jaar goed voor bijna 2,5 miljard euro aan omzet. Dat is ruim een kwart meer dan in 2016.
Volgens het FSIN loopt ook de bezorging van eten en versboxen bij bijvoorbeeld de supermarkt steeds beter. Boodschappen voor de 'voorraadkast’ zullen in de toekomst waarschijnlijk ook steeds vaker online worden gedaan. 'De cijfers illustreren het vertrouwen van de consument in de economie én zijn veranderende levensstijl', aldus het FSIN, dat erop wijst dat 2017 sowieso een erg goed jaar was voor de foodsector.
Consumentenomzet
Inclusief boodschappen in de supermarkt is er zo'n 59,5 miljard euro uitgegeven aan eten en drinken. Bijna een derde daarvan ging om consumptie buitenshuis. Het kennisinstituut verwacht dat de totale consumentenomzet aan eten en drinken in Nederland in 2018 zal doorgroeien naar 61,7 miljard euro.
Restaurants maaltijdbezorging
Ondernemers vinden maaltijdbezorging te duur, kunnen de kwaliteit niet garanderen of missen landelijke dekking. Dat blijkt uit een enquête van Misset Horeca. Ondernemers die wel instappen, realiseren omzetstijgingen tot 30 procent.
Markt voor maaltijdbezorging is booming
Iedereen eet drie keer per dag een maaltijd. Hoe geweldig zou het zijn als restaurants die mensen hun eten gaan brengen? Zodat ze niet naar de supermarkt hoeven of zelf in de keuken moeten staan knoeien. Met een druk op de smart-phone hebben ze binnen een half uur een maaltijd naar keuze op hun bord.
Het lijkt de toekomst van restaurants. Kijk naar China. De Chinese markt voor online food bedraagt inmiddels €15 miljard, en volgens het Chinese onderzoeksbureau iResearch groeit de markt met 82 procent per jaar. Van alle Chinezen bestelt 40 procent zijn eten wel eens online, en Chinezen schromen zelfs niet om één appel thuis te laten bezorgen. Uit een enquête van Misset Horeca onder enkele honderden restaurants en snackbars blijkt dat in ons land maaltijdbezorging nog lang niet zover is. De restaurateurs die de enquête van Misset Horeca invulden, melden dat ze het al druk genoeg hebben. Ook vrezen ze dat de bezorgmaaltijd onderweg aan kwaliteit inboet. Verder speelt de prijs van de bezorgdienst een rol.