Sponsored content door DTG
Mond-tot-mondreclame is nog steeds een effectieve manier om nieuwe klanten binnen te halen maar steeds meer mensen oriënteren zich online. Hoe prachtig je website ook is, je moet natuurlijk eerst gevonden worden en dat gaat niet vanzelf.
Waar begin je om online vindbaarheid te bereiken? Uiteraard is een goede website zeker belangrijk maar dit is in veel gevallen slechts het begin.
Via de social media-kanalen trek je natuurlijk ook klanten naar je website. Verder is het nuttig om linkjes van je website te verspreiden (linkbuilding) over het internet. Reageer op social media bijvoorbeeld niet alleen met ‘Bedankt voor je reactie’ maar voeg daar een linkje aan toe waar klanten meer informatie kunnen vinden op je website. Let op: dit moet wel passen bij je reactie anders wordt het spam.
Compleet bedrijfsprofiel
Er bestaan verder talloze platforms (bedrijvensites) waarop je een gratis profiel kunt aanmaken met al je bedrijfsgegevens om zo je vindbaarheid te vergroten. Onjuiste of incomplete gegevens op zo’n profiel kost je klanten omdat ze je niet kunnen vinden of een verkeerde eerste indruk van je hebben.
Kies heel kritisch op welke platforms je gaat staan en houd die bij. Zorg er in ieder geval voor dat je bedrijfsgegevens volledig en actueel zijn, en op alle platforms hetzelfde want dan koppelt Google daar betrouwbaarheid aan.
Vijf nuttige platforms
Vaak plaatsen bedrijven hun gegevens wel op de typisch branchegerelateerde platforms maar denk ook eens aan deze vier/vijf algemene, goedwerkende platforms:
Google+ bedrijfspagina’s
Google+ is de plek voor alle praktische bedrijfsinformatie, maar ook voor foto’s en video’s. Klanten kunnen reviews plaatsen waardoor je ranking op Google verbetert, ongeacht of de reviews positief of negatief zijn.
Waarom Google+? Met 300 miljoen actieve gebruikers is Google+ een van de grootste sociale netwerken. In Nederland maken 3,6 mensen gebruik van Google+, waarvan 1,2 miljoen dagelijks.
Waarschijnlijk heb je het zelf weleens gezien bij een lokale zoekopdracht op Google: de resultaten bovenaan staan gepresenteerd met een kaart ernaast. De bedrijven die in deze lokale resultaten worden weergegeven, hebben een Google+-pagina. Van deze zoekopdrachten resulteert ruim 60 procent ook daadwerkelijk in een aankoop, van mobiele zoekopdrachten is dat zelfs bijna 80 procent. Het is dus zeker de moeite waard om tijd en energie te steken in een volledig en up-to-date Google+-profiel.
Tupalo
Op deze website wordt professionele content gecombineerd met bijdragen van een actieve community. Bezoekers vertellen over hun ervaringen en kunnen bedrijven ‘liken’ of opslaan. Een soort online sociale Gouden Gids. Tupalo is gekoppeld aan Twitter, zo kunnen mensen in de community zien waar hun vrienden graag komen.
Foursquare
Zet je bedrijf op de kaart met Foursquare. Gebruikers, klanten en hun vrienden vergroten gratis je naamsbekendheid door in te checken bij jouw locatie. Via social media vertellen ze hun netwerk waar ze op dat moment zijn. Het is mogelijk om kortingsacties aan check-ins te verbinden in je account.
Openingstijden.nl
Zoals de naam van de website natuurlijk al doet vermoeden, vinden klanten op deze website een overzicht van de actuele openingstijden en koopzondagen. Zo staan klanten nooit meer voor een dichte deur.
Detelefoongids.nl
Telefoongids.nl wordt tegenwoordig soms gezien als ouderwets maar het is een website die echt sterk bijdraagt aan je vindbaarheid. Zorg dat je erin staat. Deze website wordt maandelijks meer dan 45 miljoen keer gevonden via lokale zoekopdrachten in Google.
En een afsluitende tip: Zoek zelf eens naar je eigen bedrijf op internet. Liefst via computer, IPad of mobiel die je normaal niet gebruikt anders beïnvloedt jouw oude zoekgedrag de vindbaarheid. Wat kom je tegen en wat moet anders? Vaak zorgen kleine aanpassingen al voor grote resultaten.
Verbeter je online vindbaarheid
Wat gebeurt er als ze online zoeken naar die van jouw onderneming? Komt jouw bedrijf dan goed in beeld? Profiteer nu van nog meer tips die zorgen dat je online spotlight helderder schijnt dan die van je concurrent en vraag gratis aan: Verbeter je online vindbaarheid.