Kom in Den Haag wil met soep gezonde fastfood promoten

Kom in Den Haag wil met soep gezonde fastfood promoten
Caspar Heine en Paco Bleeker

Caspar Heine (26) en Paco Bleeker (27) willen met Kom gezonde fastfood promoten, een werkplek bieden aan mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt en bouwen aan een 'Kommunity'. In Den Haag hebben ze de eerste vestiging geopend. De verbindende factor: soep!

‘Soep is een topproduct waar je heel veel mee kunt’, klinkt Caspar Heine enthousiast. Bedrijfskunde-studiegenoot Paco Bleeker benaderde hem in mei met zijn idee om een bezorg- en afhaalconcept te lanceren dat draait om soep. ‘Waarom soep? Omdat het heel veelzijdig is en het een gezonde vorm van fastfood is.’

Vegan

Bij Kom, gevestigd bij station Den Haag Holland Spoor, staan vijf basissoepen en één wisselende soep op de kaart. Te bestellen in drie formaten - 360, 480 en 960 ml - en met broodje en in de basis vegan. De toppings - er zijn er veertien - kies je er zelf bij. ‘Wij zijn niet vegetarisch of veganistisch, maar denken wel dat dit de toekomst is’, verklaart Heine.

Sociaal bedrijf

Rondom de feestdagen organiseerden ze een drive-thru. ‘In samenwerking met Den Haag Werkt, het werk- en ontwikkelbedrijf van de gemeente voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat is zo goed bevallen dat we nu via hen iemand in dienst hebben.

Dat sociale karakter is voor de beide ondernemers een tweede belangrijk element. ‘We hebben de ambitie om op termijn meerdere vestigingen te openen, waar we ook banen willen creëren voor deze doelgroep. Op die manier hopen we echt betrokken te raken bij de steden waarin we ondernemen.’

Als het aan Heine en Bleeker ligt, leidt dit uiteindelijk tot een heuse ‘kommunity’ van (soep)fans. ‘Maar laten we eerst van Den Haag een succes maken. Twijfels om te beginnen in coronatijd, hebben we nooit gehad. Sterker, we geloven juist in anticyclisch ondernemen. Dus starten in lastige tijden en niet in een hoogconjunctuur.’