Dat zegt Ilaria Lodigiani, die bij Heineken wereldwijd verantwoordelijk is voor laag- en non-alcoholische bieren in Het Financieele Dagblad.
‘We hadden een kannibalisatie van ongeveer 20% verwacht, maar het blijkt erg laag te zijn, in de single digits.’ Een deel van de groei gaat ten koste van andere biermerken, Lodigiani stelt in de krant echter dat zo’n 80 procent van frisdrank, water en wijn komt.
Heineken biedt wereldwijd in totaal 66 non-alcoholische bieren aan. Dat het aanbod steeds breder wordt is geen toeval, aldus Lodigiani. ‘Als je één nieuw product lanceert, is de consument geneigd te denken: zal ik er een kopen. Als je een koelkast met allerlei soorten kan bieden, zal hij eerder denken: welke zal ik kopen?’
Grootste investering in innovatie ooit bij Heineken
Bij Heineken is inmiddels 6 procent van de verscheepte hectoliters alcoholvrij of bijna alcoholvrij. De 0.0-variant wordt met veel kracht uitgerold stelt de verantwoordelijke manager. ‘Als we Heineken 0.0 in een nieuw land lanceren, maken we daar standaard 25 procent van het lokale budget van het Heineken-merk voor vrij. Zoveel hebben we nog nooit geïnvesteerd in een innovatie. Het is een signaal dat het bedrijf in het product gelooft.’