Heineken laat in een schrijven aan de ondernemers weten dat 'op basis van marktomstandigheden ieder jaar de prijzen bepaald worden'. Navraag bij de brouwer levert ook niet meer op dan dat.
'Ik kan met het oog op de concurrentie niet op details ingaan, maar het is altijd een combinatie van de factoren arbeid, transport, verpakking, energie en grondstoffen', aldus een woordvoerder. Dat houdt in dat de bierbrouwer de 'prijsaanpassing' opnieuw naar boven doorvoert. Voor de grote merken Heineken, Amstel en Brand betekent dit een gemiddelde verhoging van 2,7%. Wie kijkt naar de prijs voor de horeca ziet dat de verhoging de laagste is in drie jaar tijd. 'Er is momenteel geen aanleiding voor een hogere stijging', aldus de reactie vanuit Zoeterwoude.
Heineken: + 2,65 procent
Het grootste pilsmerk van de bierbrouwer is het gelijknamige Heineken. Ondernemers gaan in 2020 €3,13 betalen voor een liter tankbier. In vergelijking met de €3,05 in 2019 is dat een verhoging van 2,6 procent. Ten opzichte van vorig jaar is dit een daling, want in voor 2019 verhoogde Heineken de prijs voor haar gelijknamige pils met 3,6 procent.
Een 50-liter-fust Heineken gaat in 2020 €150,89 kosten, dat is een stijging van 2,7 procent.
Brand: 2,75 procent duurder
Het duurste merk van de brouwer, Brand, stijgt minder hard dan de 4,2% in 2018/2019. Maar ook ondernemers die Brand schenken gaan in 2020 meer betalen. Zo gaat de prijs van een liter tankbier naar €3,35. Een stijging van 2,8 procent ten opzichte van 2019. Daarmee stijgt Brand-tankbier het hardst van de drie pilsmerken van Heineken.
Een 50-liter-fust gaat ook omhoog, en wel met 2,7 procent. Betaalde ondernemers in 2019 nog €157,22, in 2020 stijgt de prijs naar €161,46.
Amstel: 2,7% meer voor een liter
Ook Amstel ontkomt niet aan de 'prijsaanpassing'. Het pils gaat €3,06 de liter meer kosten voor de horeca. Ten opzichte van de €2,98 van 2019 is dat een stijging van 2,7 procent.
Een 50-liter-fust gaat ook met 2,7 procent omhoog: van €143,16 in 2019 naar €150,89 in 2020.
Heineken is de tweede brouwer van de grote vier (Heineken, AB InBev, Grolsch en Swinkels) die de 'prijsaanpassing' voor 2020 bekendmaakt.
Eerder deze maand kondigde Swinkels Family Brewers al aan de prijzen te verhogen. Voor de Brabantse familiebrouwerij betekende dat de grootste stijging in vijf jaar tijd. Volgens de Brabantse brouwer kwam die flinke verhoging door 'algemene kostenstijgingen als wet- en regelgeving rondom arbeidskosten. Denk daarbij aan de WAB (arbeid in balans) en kostenstijgingen op het vlak van logistiek.’ Heineken lijkt daar dus minder last van te hebben voor 2020.