Hoeveel milliliter alcohol er in een Cosmopolitan of een Espresso Martini zit is bij weinigen bekend. Daarom lanceerde SpiritsNL, de branchevereniging van importeurs en producenten van gedistilleerde dranken en Nederlandse Bartenders Club (NBC), de oneUNIT tijdens de Perfect Serve Barshow in Amsterdam.
Bartenders slaan de handen ineen om creatieve cocktails te shaken met één unit alcohol, 12,5 ml, dat gelijk staat aan de hoeveelheid alcohol in een glas bier of wijn. Met de campagne oneUNIT richten SpiritsNL en de NBC zich op verantwoord drinken en het vergroten van kennis in de barindustrie.
Minder alcohol, net zoveel smaak
Joep Stassen, directeur SpiritsNL: ‘Bier en wijn drinken we zonder nadenken in kroegen, restaurants en thuis. We weten allemaal dat dit één eenheid alcohol bevat, maar als we een cocktail in een bar bestellen hebben we geen idee hoeveel alcohol je precies drinkt. Met oneUNIT werken we samen met de bartenders om Nederland verantwoorder te laten drinken en inzicht en kennis van bartenders te vergroten. Dit doen we door middel van cocktails met minder alcohol en net zoveel smaak.'
SpiritsNL daagt komende maanden bartenders uit om de jigger wat vaker te laten staan. De tien gevestigde namen die zich als ambassadeur inzetten voor oneUNIT zijn Thomas Datema, Martin Eisma, Mads Voorhoeve, Eric van Beek, Ben Lobos, Tim Lafèvre, Pieter van Veldhoven, Eddy Trenidad, Michelle Popov en Charlotte Sauzet. Zij gaan de komende maanden in een bartendercompetitie de strijd aan om de beste oneUNIT-cocktail te ontwikkelen.
Ze worden beoordeeld door de vierkoppige jury bestaande uit Tess Posthumus, Misja Vorstermans, Lennart Deddens en Daryl Lieuw-On. Naast het drankje worden ze beoordeeld op hun ambassadeurschap en hoe ze de laag-alcoholische boodschap vertalen op social media.
Verantwoordelijkheid bartenders
Buiten de competitie om focust oneUNIT zich op de verantwoordelijkheden van de barindustrie en regelgeving over alcoholgebruik. Misja Vorstermans, voorzitter Nederlandse Bartenders Club: ‘We spelen in op de low-ABV-trend en stimuleren bartenders om cocktails te maken met weinig alcohol en veel smaak.'
Maar oneUNIT gaat niet alleen over minder alcohol. Bartenders dragen grote verantwoordelijkheden en moeten weten wat, wanneer en aan wie ze mogen schenken. Als bestaande regels niet gevolgd worden hangen hier serieuze gevolgen aan zoals boetes en zelfs het verliezen van de vergunning. Het is daarom nodig om de industrie hierover voor te lichten en bewust van te maken.’
De winnende oneUNIT cocktail wordt in september bekend gemaakt.