Geïnspireerd door de 2.3 miljoen rietjes die het Amerikaanse Seattle al maandelijks via een vergelijkbare campagne uitspaart, starten Arian Lurie en Suzan Wessels IamStrawless – een campagne om Amsterdam te ontdoen van plastic rietjes. ‘We hopen daar Nederland van te maken', aldus initiatiefnemer Arian Lurie. ‘Met de hospitality-industrie als partner kunnen we op grote schaal snel impact hebben.’
Lees ook: Bluespoon en Vesper over Green Bartending
Bedrijven sluiten zich aan
Verschillende grootgebruikers sloten zich al aan bij de strijd. Zo schenken Union 55, Sir Edmond, Bart’s Bottles, William George Rum, East Imperial en Bakers Best hun dranken voorstaan plasticvrij. Het rietje is daarnaast niet meer welkom in de bars van o.a. Vesper, Feijoa, Duke of Tokyo, Flying Dutchmen, Rosalia’s Menagerie en Lotti’s. ‘Veel waren al bezig met sustainable bartending of hadden de ambities om dit te gaan doen. De verandering is er. Maar wij willen er samen met hen een aanvoerder in zijn.’
Plastic Free G&T
Tijdens het ‘Plastic Free G&T’ weekend, van 11 t/m 13 mei, schenken deelnemende bars hun signature gin & tonic zonder plastic rietjes. Van elk verkochte drankje – en elk ongebruikte rietje – gaat 1 euro naar de IamStrawless-campagne en hun strijd tegen plastic. Via social media en de IamStrawless website wordt de rietjesvrije line up bekend gemaakt.
Drankmerken, restaurants en bars die van een rietje ook een nietje maken, melden zich aan voor het ‘Plastic Free G&T’ weekend of kunnen zich aansluiten bij IamStrawless via info@iamstrawless.org.