Met name in de grote steden nemen dit soort gelegenheden toe. Ook koffietentjes doen het goed, blijkt uit cijfers van Datlinq, een database voor de horecabranche. Afgelopen jaar nam het aantal lunchrooms toe met 8 procent tot circa 2400. De trend is echter al langer gaande. In 2012 waren er nog ruim 1400 lunchrooms. Het aantal koffiebarretjes ging met 6 procent omhoog.
Afhaal- en bezorgrestaurants
Het aantal afhaal- en bezorgrestaurants groeide nog harder met bijna 11 procent. Die toename kwam vooral op het conto van de grote steden. In Amsterdam en Rotterdam is meer dan een kwart van de zogeheten quickservice-horeca een afhaal- of bezorgpunt. In die steden hebben de traditionele snackbar en cafetaria ook een fors kleiner marktaandeel.
De markt voor bezorgmaaltijden is enorm, getuige de explosieve groei van Thuisbezorgd.nl, UberEats en Deliveroo. Toch twijfelen veel restaurants nog over bezorgen.
Ondernemers vinden maaltijdbezorging te duur, kunnen de kwaliteit niet garanderen of missen landelijke dekking. Dat blijkt uit een enquête van Misset Horeca. Ondernemers die wel instappen, realiseren omzetstijgingen tot 30 procent.
Markt voor maaltijdbezorging is booming
Iedereen eet drie keer per dag een maaltijd. Hoe geweldig zou het zijn als restaurants die mensen hun eten gaan brengen? Zodat ze niet naar de supermarkt hoeven of zelf in de keuken moeten staan knoeien. Met een druk op de smart-phone hebben ze binnen een half uur een maaltijd naar keuze op hun bord.
Het lijkt de toekomst van restaurants. Kijk naar China. De Chinese markt voor online food bedraagt inmiddels €15 miljard, en volgens het Chinese onderzoeksbureau iResearch groeit de markt met 82 procent per jaar. Van alle Chinezen bestelt 40 procent zijn eten wel eens online, en Chinezen schromen zelfs niet om één appel thuis te laten bezorgen. Uit een enquête van Misset Horeca onder enkele honderden restaurants en snackbars blijkt dat in ons land maaltijdbezorging nog lang niet zover is. De restaurateurs die de enquête van Misset Horeca invulden, melden dat ze het al druk genoeg hebben. Ook vrezen ze dat de bezorgmaaltijd onderweg aan kwaliteit inboet. Verder speelt de prijs van de bezorgdienst een rol.