Geniet & Geef is een actie van bierimporteur Bier&Co. Ieder jaar brouwt een brouwer een speciaal bier dat via de horeca en de retail verkocht wordt. De opbrengst gaat naar KiKa, stichting Kinderen Kankervrij. Samen met ruim 170 horecaondernemers, Albert Heijn, Mitra Slijterijen en veel consumenten heeft deze actie een bedrag van €91.831,48 opgehaald voor het goede doel. De stichting heeft sinds de start in 2012 een totaalbedrag opgehaald van meer dan €361.000.
'Streven naar minder pijn en meer genezing'
Het Geniet & Geef bier was op tap verkrijgbaar in meer dan 170 Nederlandse horecagelegenheden. Daarnaast werd het bier afgevuld in flessen van 75cl die verkrijgbaar waren bij Mitra en Albert Heijn. In totaal werd tweemaal 78 hectoliter gebrouwen, verwijzend naar het percentage kinderen dat op dit moment geneest van kanker. Sinds 2012 is dit genezingspercentage gestegen met drie procent.
Jopen Bier: 'Hartverwarmend'
'We zijn ontzettend trots dat we mochten meewerken aan ‘De beste brouwers voor het goede doel’ van Geniet & Geef', aldus Lydian Zoetman, commercieel directeur van Jopen. Algemeen directeur Michel Ordeman: 'Het is hartverwarmend om te zien dat zoveel mensen zich met hart en ziel hebben ingezet. We zijn alle betrokkenen zeer dankbaar.'
Minder pijn, meer genezing
Frits Hirschstein, oprichter van KiKa, nam de cheque in ontvangst in de Jopenkerk te Haarlem: 'Samen streven we naar minder pijn en strijd, meer genezing en kwaliteit. Dit bedrag levert daar een grote bijdrage aan. We zijn Stichting Geniet & Geef en craft bierbrouwerij Jopen heel dankbaar.'
Lees ook: Geniet & Geef en Hertog Jan halen ruim €121.000 op
Gouden PINT
Geniet & Geef heeft niet alleen een mooi bedrag opgehaald voor KiKa. De Stichting won dit jaar de Gouden PINT – de belangrijkste bierprijs in Nederland voor een persoon of organisatie die een bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de Nederlandse biercultuur. De bierconsumentenvereniging PINT reikt de prijs jaarlijks uit. De motivatie van de jury: 'Voor het samenbrengen van brouwers en consumenten om van hun genietmoment – het brouwen en proeven van een bijzonder bier – een geefmoment te maken voor een bijzonder doel: KiKa'