Dit meldt de Franse krant Le Monde. In de nieuwe wet is het illegaal om gratis suikerhoudende frisdrank aan te bieden of ongelimiteerde hoeveelheden voor een vaste prijs (zelf refillen).
In veel restaurants zijn frisdrankmachines waar bezoekers zelf hun bekers of glazen kunnen bijvullen, zoveel ze willen. Voorbeelden die de krant noemt zijn KFC, Ikea en de vakantieresorts van Club Med. Ook fruitsappen, siropen en sportdranken met suiker of andere zoetstoffen vallen onder de nieuwe wet.
Frisdrank bij Ikea
IKEA in Frankrijk heeft, vooruitlopend op de wet, het afgelopen jaar al haar self-service frisdank automaten verwijderd uit de 33 vestigingen. De Franse fastfoodketen Quick heeft daarmee gewacht tot het moment dat de wet daadwerkelijk is ingevoerd.
Hamburgerrestaurant Five Guys (twee vestigingen in Parijs) heeft rfid-technologie toegepast om aan de wet te voldoen. De frisdrankautomaten daar herkennen de beker via een wegwerpchip en zullen een tweede keer niet werken.
Leestip:
België heft extra belasting op frisdrank
In Frankrijk dronk men in 2015 gemiddeld 65,5 liter frisdrank, de Britten zitten met 106,6 liter fors hoger. In 2015 dronk een Nederlander gemiddeld 91,5 liter per persoon per jaar. Gemiddeld is 1/3 hiervan frisdrank zonder calorieën.
Doel van de maatregel is het tegengaan van overgewicht. Het aantal mensen met overgewicht of obesitas is in Frankrijk beneden het gemiddelde van de Europese Unie, maar stijgt wel.
Taks van 20 procent
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vindt dat er overal een belasting moet komen op suikerhoudende frisdranken. De WHO wil een frisdranktaks van 20 procent. De organisatie legt een verband tussen frisdrank en obesitas en diabetes.