Heineken’s meesterbrouwer Willem van Waesberghe: ‘De A-gist werd 130 jaar geleden voor het eerst geselecteerd door Dr. Hartog Elion, een Heineken brouwer en wetenschapper opgeleid door Louis Pasteur, en wordt vandaag nog steeds gebruikt in alle brouwerijen ter wereld waar Heineken wordt gebrouwen. De vondst van de moedergist in Patagonië biedt een unieke kans om hiermee op ontdekkingstocht te gaan.’
Nieuwe smaken
Het doel van de meesterbrouwers is niet om een beter bier te brouwen, maar om te verkennen hoe de moedergist de smaak van Heineken zou beïnvloeden en op die manier nieuwe smaken ontdekken. Voor Heineken H41 zijn dus dezelfde ingrediënten gebruikt als voor het pilsener, alleen de gist, de ziel van het bier, is anders. ‘Met als resultaat: een andere smaak. Een speciaal lagerbier met kruidige componenten en frisse fruitige ondertonen’, aldus Waesberghe.
In de horeca op fles en tap
Heineken H41 is het eerste speciaal lagerbier in een serie Heineken ‘Lager Explorations’. De naam is afgeleid van de breedtegraad in Patagonië waar de moedergist is ontdekt: 41ᵒ zuiderbreedte. De H staat voor Heineken. Het bier is vanaf half april verkrijgbaar bij speciaal geselecteerde Nederlandse horecazaken, in 33cl fles en op tap. Klik hier voor meer informatie over Heineken H41 en een overzicht van de horeca locaties waar het product verkocht gaat worden.