Heineken stapt voor 51 procent in Brassivoire. Dat is een gezamenlijke onderneming met CFAO, een op Afrika gerichte handelsmaatschappij die de overige 49 procent van de aandelen bezit. De twee partijen investeren samen omgerekend 150 miljoen euro in de brouwerij.
Heineken
Met een geplande jaarproductie van 1,6 miljoen hectoliter levert Brassivoire naar verwachting zevenhonderd directe arbeidsplaatsen op. Nog eens 40.000 Ivorianen zullen hun baan indirect te danken hebben aan de aanwezigheid van de bierbrouwerij van Heineken. Brassivoire kijkt daarnaast naar de mogelijkheden om grondstoffen in te kopen bij boeren in Ivoorkust zelf. Dat past binnen de ambitie van Heineken om in 2020 minimaal 60 procent van alle landbouwproducten die het nodig heeft om in Afrika bier te produceren, lokaal in te kopen. Heineken en het aan de beurs in Parijs genoteerde CFAO zijn geen vreemden voor elkaar. De twee bedrijven werken als twintig jaar jaar samen in Congo-Brazzaville.
Afrika
Heineken heeft in het eerste half jaar meer bier aan de man gebracht. In Europa was sprake van een teruglopende bierafzet, maar dat werd meer dan goedgemaakt door stevige verkoopplussen in opkomende markten in Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika.