De Afgelopen maand openden de twee compagnons Robbert Uyleman en Tjebbe Kuijper Uiltje Bar in het centrum Haarlem. Uyleman is het creatieve brein en de brouwer van Uiltje-bier, Kuijper is verantwoordelijk voor de bar. Hun bier kenmerkt zich volgens Kuijper door 'gekke smaken.' 'We houden van veel smaak. Het maakt niet uit of dat heel bitter of heel zuur of heel zoet is. We gebruiken heel veel hop, en we doen zelfs chilipeper en koffiebonen in ons bier.' Dat klinkt inderdaad nogal ongebruikelijk. Kuijper zit daar niet mee: 'We doen wat we het leuk vinden en brouwen wat we lekker vinden.'
'Craftbeer ontwikkelt zich langzaam hier'
Peter van der Arend is pionier op het gebied van speciaalbier. In 2000 opende hij aan de Amsterdamse Herengracht het inmiddels fameuze Proeflokaal Arendsnest. In 2009 ziet aan de Nieuwezijds Voorburgwal de BeerTemple het licht. Op 20 februari 2015 opent Craft & Draft haar deuren. 'Nederland als bierland gaat langzaam qua ontwikkeling. Kijk naar de landen als Denemarken, Zweden, Italië, Engeland, Spanje... En Nederland? Ja, Amsterdam, maar kijk eens daarbuiten, dat valt vies tegen. Wij gaan langzaam.'
'Markt naar hoger niveau tillen'
Dennis Kort van brouwerij Oldskool in Eindhoven is liefhebber van de klassieke Duitse en Engelse bierstijlen zoals Weizen en IPA. Hij werkt graag samen met collega brouwers. 'Ik geloof daar heilig in. Als craft-brewers moeten we de markt naar een hoger niveau tillen. Alleen zo kunnen we een vuist maken tegen erkende bierlanden als Duitsland en België.' Kort leerde het brouwvak bij Christoffel in Roermond, liep ook stage bij De Texelse Bierbrouwerij en bezocht alleen al in Duitsland meer dan tweehonderd brouwerijen.
Craftbeer-scene boezemt grote brouwers angst in
In de VS werden Goose Bay in Chicago, Elysian Brewing in Seattle en het New Yorkse Blue Point Brewing onlangs overgenomen door AB Inbev. De craftbeer-scene mag dan relatief klein zijn, de stevige groei ervan boezemt de grote brouwers wel degelijk angst in. Bierconcerns als AbInBev en Heineken willen graag een graantje meepikken van dit groeisegment. Voorzichtig handelen lijkt hierbij het credo. Een populaire craft-brewer in handen van een wereldconcern is zijn fans snel kwijt.