Het Haarlemse Jopen is de afgelopen jaren gegroeid van een regionale brouwerij naar een speciaalbiermerk met nationale en internationale bekendheid. Om verdere groei mogelijk te maken heeft Karmijn een belang genomen in het bedrijf. 'De vraag naar ons bier groeit zowel in Nederland als in het buitenland dusdanig dat uitbreiding van onze capaciteit wenselijk is', aldus Jopen's commercieel directeur Lydian Zoetman. 'Met Karmijn hebben we een partner gevonden die de benodigde groei mogelijk maakt, zonder dat we daarbij iets veranderen aan de aard van ons bedrijf of onze manier van zakendoen.'
'Authentiek en innovatief'
Karmijn is als investeringsfonds gespecialiseerd in de nationale en internationale uitrol van Nederlandse bedrijven. Hadewych Cels van Karmijn: 'We zijn bijzonder blij dat we Jopen kunnen helpen met het verwezenlijken van haar ambities. In de groeiende markt van Nederlands speciaalbier neemt Jopen een belangrijke plaats in met een gedurfde combinatie van authenticiteit en innovatie. We zijn onder de indruk van de ondernemerszin en het kwaliteitsniveau.' Karmijn Kapitaal is een Nederlandse investeringsmaatschappij die risicodragend vermogen (private equity) aan Nederlandse MKB-ondernemingen verstrekt, met name om groei of overnameplannen te financieren.
Jopen en Karmijn
Karmijn investeerde eerder in vijf andere bedrijven, waaronder Fred de la Bretonière, televisieproducent Tuvalu Media en de doorstart met de gezonde onderdelen van Marlies Dekkers. Jopen wordt geleid door Michel Ordeman en Lydian Zoetman. Tegenwoordig heeft Jopen tien bieren in haar vaste assortiment, drie seizoensbieren en verschillende specials. De verschillende bieren van Jopen zijn bekroond met nationale en internationale prijzen, waaronder de verkiezing van 'Europe’s Best Strong Dark Ale’ voor de Ongelovige Thomas tijdens de World Beer Awards 2014. Recentelijk won de Jopen Mooie Nel IPA en Jopen Ongelovige Thomas goud bij de Dutch Beer Challenge Awards 2015.