McDonald’s en Dunckin’Donuts leggen Starbucks het vuur aan de schenen. Beiden proberen met grote campagnes de het marktaandeel van de koffiegrootmacht onderuit te halen. Ze hekelen de hoge prijzen die je bij Starbucks voor een kop koffie moet betalen.
Domino’s (Pizza) lanceerde onlangs een nieuwe campagne waarbij de ovenverse sandwiches van de keten zijn vergeleken met die van broodjesketen Subway. Een testpanel van consumenten vindt de broodjes van de pizzaketen lekkerder dan die van de concurrent, is de boodschap.
Ook Burger King heeft er een handje van opmerkelijke vergelijkende reclames te maken. De hamburgerketen trok met de eigen Whopper, én de Big Mac van de concurrent de wildernis in. Het liet allerlei culturen van Thaise inlanders tot inwoners van Transsylvanië de twee hamburgers proeven. Die kozen overwegend voor de Whopper.
In Nederland zijn dit soort reclamecampagnes niet zo in. In het verleden haalde Unilever met Mora een gelijksoortige stunt uit. In wat een onverdachte test leek, werd toen de lekkerste kroket inderdaad als lekkerste bevonden door de Nederlandse consument.
Volgens reclamekenners is vergelijkende reclame overigens wel een goede manier van promotie maken in barre economische omstandigheden. De consument is prijsbewust en wil waar voor zijn geld.