De stichting ontwikkelde op verzoek van horeca-ondernemers een opfriscursus om hun kennis bij te spijkeren. Dat zou volgens de stichting kunnen binnen een halve dag per jaar. De keuringsinstantie nVWA reageert enthousiast.
Moeite met naleven regels
'De wet, het gedrag van bezoekers en de trends in het uitgaansleven veranderen voortdurend', licht Van Dranen toe. 'Horeca-ondernemers en hun medewerkers moeten dus weten hoe te reageren op gasten die bijvoorbeeld te veel drank of drugs hebben gebruikt. Die kennis laat te wensen over.' Vooral allochtone ondernemers hebben nogal eens moeite met het naleven van de regels, zo blijkt uit recent onderzoek.
Wettelijk is verplicht dat in iedere horecaonderneming altijd minstens één persoon aanwezig is die een 'verklaring sociale hygiëne' heeft.
'Dat is beslist onvoldoende', aldus Van Dranen. 'Zo'n diploma blijft een leven lang geldig, terwijl jaarlijks updaten verplicht zou moeten zijn. Horeca-ondernemers die hun verantwoordelijkheden serieus nemen, blijven op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Dat is belangrijk voor hun eigen veiligheid en voor de veiligheid van hun medewerkers en hun gasten.'
Herhalingscursus
Stichting Horeca Onderwijs (SHO) verzorgt al jaren in heel Nederland de traditionele (spoed)cursus sociale hygiëne voor horecapersoneel. Deelnemers leren daarin onder meer hoe om te gaan met drank-, drugs- en gokverslaving, sociale vaardigheden en gastvrijheid. Daar komt nu de herhalingscursus bij.
De cursus wordt jaarlijks aangepast en gaat dieper in op zaken als populaire drugssoorten, alcoholgebruik en door jongeren, het beheersen van agressief gedrag en actuele veranderingen in de Drank- en Horecawet.