De caipirinhee is een van de 14 recepten voor alcoholvrije cocktails die Wind bedacht voor de alcoholpreventiecampagne 'happy drinks' van het Trimbos-instituut. De campagne moet het comazuipen onder jongeren tegengaan.
Wind noemt de cocktail met sushi-azijn een ‘mega-vondst’. Volgens de kok hebben alle veertien drankjes een bepaalde 'kick'. Zo zou The Battery, met als ingrediënt sechuan buttons smaken alsof je een batterij hebt ingeslikt.
Wind hoopt dat de uitgaansgelegenheden de drankjes gaan schenken. Het aanbod alcoholvrije dranken is veel te klein, vindt hij. ‘Als het alternatief een flauwe sinas is, dan nemen jongeren toch liever dat biertje’, aldus Wind.
Hij wil ook scholen benaderen om via schoolfeesten jongeren bekend te maken met het alcoholvrije alternatief.
De happy drinks zijn volgens de kok niet de ultieme oplossing tegen alcoholmisbruik onder jongeren, maar het helpt wel. ‘Iedere happy drink die een jongere bestelt is weer een biertje minder’.