Nieuwe app Chattable mikt op 'alleeneters

Nieuwe app Chattable mikt op 'alleeneters

Chattable, de app die deze week is gelanceerd op de Horecava, wil niet geassocieerd worden dating. Initiaiefnemer Martin Opdam mikt op 'alleeneters' die ...

'Hiermee willen wij breken met Groupon-achtige deals, verplichte kortingsacties en omzet afhankelijke commissie. Ons flexibele pay-per-use tarief is in samenwerking met verschillende horecagelegenheden tot stand gekomen',  laat Marin Opdam, co-founder van Chattable, weten.

Chattable is een nieuwe Nederlandse social dining app die een sociale functie met een economisch model voor de horeca combineert. Mensen met de Chattable-app op hun telefoon kunnen zien welke restaurants in de stad een 'chat-table' hebben: een tafel waar 'alleeneters' samen kunnen eten en praten. Zonder te daten; daar zijn andere apps voor, zo laat Opdam weten.

Chattable richt zich hiermee op zakelijke reizigers die de ambiance van een restaurant verkiezen boven de clubsandwich op hun hotelkamer, en op mensen die in hun eigen stad graag uit eten willen maar liever niet alleen.

Chattable zegt hiermee in te haken op het toenemende aantal eenpersoonshuishoudens (2,3 miljoen in 2013) en op het stijgende aantal 'zakelijke' overnachtingen (36,5 miljoen in 2013). 'Daarnaast hebben mensen ook steeds meer behoefte aan weer echt sociaal contact in plaats van digitaal contact', aldus Opdam.

Deelnemende restaurants hebben een Chattable, die herkenbaar is aan de Chattable-tafelstandaard. Voor iedereen die er aanschuift, en die via de app heeft ingecheckt, betaalt de restauranthouder een flexibel pay-per-use tarief. 'Dat is zo terugverdiend, want onderzoek van de Hoge Hotelschool Maastricht in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland laat zien dat bestedingen in gezelschap hoger zijn dan van alleeneters. Daarnaast houdt de restauranthouder meer tafels over voor andere gasten als hij alleeneters bij elkaar brengt', aldus Opdam.

Chattable breekt hiermee volgens eigen zeggen nadrukkelijk met de trend van verplichte hoge kortingen en vaste abonnementsgelden die restauranthouders bij andere online initiatieven kwijt zijn. Opdam: 'Op die manier blijven de marges gezond'.

De app van de Nederlandse startup Chattable is tijdens de Horecava gelanceerd. Verschillende restaurants in de grote steden doen mee en staan in de app. Vooralsnog beslaat Chattable alleen Nederland, maar de plannen voor uitbreiding naar andere landen zijn er al. Chattable is beschikbaar voor iOS en Android.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.