Duurzame hamburgers zijn niet nieuw, het concept van Van der Staak wel. 'Er wordt op allerlei manieren al duurzaamheid toegepast in diverse horeca, maar dat kan mijns inziens nog veel krachtiger. In het nieuwe restaurant werken we met biologisch rundvlees en biologisch brood. Het assortiment zal uit niet meer dan drie of vier hamburgers bestaan, maar dan van de hoogste kwaliteit. Zo krijg je het concept van een restaurant, maar voor een prijs die eerder bij de fastfoodsector past, want meer dan €9 hoeft zo'n burger niet te kosten. Zo heb je voor €12 een compleet menu, met side dish en drank.
Trend
Het geheel sluit volgens Van der Staak naadloos aan bij de trend die bloggers tegenwoordig omschrijven als 'single cuisine'. 'Fast casual, dat hoor je ook wel. Maar het is de trend. Mensen gaan steeds vaker eten bij de traditioneel goedkopere horeca, maar besteden daar wel meer geld.'
Het concept viel ook bij de bank in de smaak en Van der Staak wist daarom een financiering te krijgen: 'Maar ik ben het dan ook niet eens met alle negatieve berichten die je in de media leest over weigerachtige banken. Ik zou zeggen: 'doe je huiswerk, denk na, en vooral niet te breed.'
Van der Staak zal de nieuwe zaak niet zelf runnen. 'Ik heb een compagnon, Daan Walschot, en die is ondernemer in de vof. Het pand dat in augustus opent is volledig vernieuwd. Van der Staak: 'De pandeigenaar is wat dat betreft ook duurzaam bezig geweest. Alles -de leidingen, de bedrading enzovoort- is vervangen zodat we ook hiermee twintig jaar vooruit kunnen.'
De huidige zaak van Van der Staak, 'De Nieuwe Winkel', is open sinds 2011 en loopt bijzonder goed. Niet in de laatste plaats vanwege de kunsten van de chef-kok die onder andere in de leer was bij Paul Fagel, Edwin Kats en Schilo van Coevorden.