Frankenhuis doelde daarbij op de uitkomsten van een aantal studies en onderzoeken over o.a. merkenwaardering, vrijetijdsbesteding en economische toekomstscenario’s. “Het is eigenlijk voor het eerst dat een aantal indicatoren in een bepaalde richting duiden. Gevoed door de huidige maatschappelijke ontwikkelingen, zouden enkele van die factoren ons al snel profijt kunnen brengen”, aldus Frankenhuis.
Uit het onlangs door het NIPO uitgevoerde Continu Vakantie Onderzoek 2004 kwam Oad Reizen bij de Nederlandse consument als sterkste reismerk van dit moment naar voren. Frankenhuis: “Dat is vooral nu belangrijk, want rondom het fenomeen merkbekendheid doen zich op dit moment opmerkelijke ontwikkelingen voor. Zo bleek uit onderzoeken dat oer-Hollandse merken op dit moment helemaal in zijn. In tijden van recessie en maatschappelijke onzekerheid blijken consumenten terug te grijpen op producten van eigen bodem. Hollandser dan Oad kan een merk niet zijn.”
In de strijd om de reisconsument blijft volgens Frankenhuis ook de rol van het reisbureau overeind. Met 180 eigen (Globe) reisbureaus, is Oad één van de grootste retailers in de Nederlandse reisbranche. “Oad spreekt zijn vertrouwen uit in de reisbureaus, maar het is evident dat het internet een geduchte concurrent is voor het reisbureau. Echter, recente onderzoeken van de Erasmusuniversiteit en onderzoeksbureau Marketresponse wijzen uit dat reisbureaus voorlopig niet uit het straatbeeld verdwijnen. Deze onderzoeksresultaten worden gesterkt door een onderzoek waarin winkelen en funshoppen als belangrijkste vormen van vrijetijdsbesteding uit de bus komen. De missie voor de reisbureaus is volgens Frankenhuis dan ook zonneklaar: onderscheid je door persoonlijke service, gebruik het internet in plaats van het als vijand te zien en zorg voor vakantiebeleving in je winkels. “Vakantie ís fun, je zou dus bij een reisbureau beter moeten kunnen funshoppen dan bij welke andere winkel dan ook”.
Ook de vergrijzing en de economische toekomst spelen Oad volgens Frankenhuis in de kaart. “Het Centraal Planbureau heeft berekend dat de welvaart ook op de lange termijn (tot 2040) verzekerd blijft, wat belangrijk is voor de generatie die nu midden in het leven staat. Frankenhuis: “Juist bij die groep heeft Oad een sterke positie, maar velen van hen maken zich zorgen over hun oude dag en de toekomst van hun kinderen. De uitkomsten van deze langetermijnstudie zou de consumenten moeten aanmoedigen om juist nu te genieten van het leven.”