BY AMI serveert sprookjesachtige koffie met een wow-factor

BY AMI serveert sprookjesachtige koffie met een wow-factor
Ahmed Baglari: ‘Ik wilde een concept bedenken dat voor mij een doorlopende marketing creëert.’

Koffie is in de horeca meer dan een drankje. Het is een ervaring. Ahmed Baglari, eigenaar van restaurant BY AMI, doet er elke dag alles aan om zijn 'Fairytale' concept tot in de kleinste details door te voeren —zelfs in de koffie. Wat is zijn geheim en hoe creëert hij bij elk koffiemoment een 'wow-factor'?

Als je een van de vestigingen van BY AMI binnenstapt, of dat nu in Rotterdam of Den Haag is, word je meteen ondergedompeld in een sprookjesachtige sfeer. Ahmed heeft voor zijn restaurants een duidelijke visie: een plek creëren waar kwaliteit én beleving centraal staan. ‘Ik wilde een restaurant starten waar gasten kunnen genieten en tegelijkertijd kunnen ontsnappen aan de realiteit. Je waant je even in een andere wereld’, vertelt Ahmed. Deze sfeer is overal in terug te vinden, tot in de koffie.

De kracht van koffie

‘De visuele presentatie creëert een extra wow-effect en nodigt uit om te delen met anderen.'
‘De visuele presentatie creëert een extra wow-effect en nodigt uit om te delen met anderen.'

Voor Ahmed is koffie veel meer dan een drank; het verbindt mensen en creëert bijzondere momenten. Het is dan ook niet voor niets dat de naam BY AMI afgeleid is van het Franse woord ‘Ami’, dat ‘vriend’ betekent. ‘Koffie is diepgeworteld in onze cultuur, van het traditionele ‘even een bakkie doen’ tot koffiemomenten tijdens zakelijke afspraken’, legt hij uit. De koffiekwaliteit staat voor hem voorop. Daarom serveert BY AMI al zes jaar koffie van Peeze. ‘Het is niet alleen enorm smaakvol; ook het merkverhaal spreekt me aan. Zo is de koffie duurzaam, wat perfect aansluit bij ons concept.’

De koffiebeleving bij BY AMI gaat verder dan smaak alleen. ‘We maken cappuccino’s met leuke teksten of figuurtjes op het melkschuim, wat onze gasten een lach bezorgt.’ Naast het standaard koffieassortiment biedt het restaurant ook eigen koffies aan zoals de ‘Brulee Cappuccino’, die volledig gekarameliseerd is. Ook de ‘Spanish Latte Pistachio’ is favoriet: hij wordt gepresenteerd in een mooi glas met kleurrijk schuim en verse nootjes. ‘De visuele presentatie creëert een extra wow-effect en nodigt uit om te delen met anderen. Ons concept is heel ‘Instagrammable’, vertelt Ahmed. ‘Ik wilde een concept bedenken dat voor mij een doorlopende marketing creëert.’

Een koffiemachine als eyecatcher

‘Samen met Peeze hebben we de roze Dalla Corte koffie­machine 
uitgekozen.’
‘Samen met Peeze hebben we de roze Dalla Corte koffie­machine uitgekozen.’

Een opvallend element binnen BY AMI is de roze Dalla Corte koffiemachine, die Ahmed samen met Peeze heeft uitgekozen. ‘Bij de keuze van een koffiemachine let ik op kwaliteit, uithoudingsvermogen en of de machine de drukte aankan’, vertelt Ahmed. Uit goede ervaringen in het verleden koos hij opnieuw voor Dalla Corte. De machine kan worden gepersonaliseerd, wat perfect past bij het unieke interieur. ‘De roze kleur sluit aan bij de andere roze elementen in ons restaurant, en het is echt een eyecatcher op de bar. Gasten reageren er altijd enthousiast op.’

Ahmeds boodschap voor andere horecaondernemers is helder: blijf dicht bij jezelf en zorg dat kwaliteit voorop staat. ‘Mensen focussen vaak op het uiterlijk, maar smaak en consistentie zijn het belangrijkst. Koppel dat aan een uniek concept, en zorg dat de beleving overal in terugkomt. Als gasten genieten van de koffie, komen ze terug.’

Dit artikel is gesponsord door Koffiebranderij Peeze.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.