Midden in het karakteristieke Sphinxkwartier in Maastricht, het voormalige aardewerkimperium van Limburg, bevindt zich het ‘best bewaarde koffiegeheim van de stad’: koffiebranderij Blanche Dael. Althans, zo omschrijft Nuchelmans de kwaliteitsbranderij. Wie regelmatig een Limburgse horecagelegenheid bezoekt, is ongetwijfeld al bekend met het koffie- en theemerk.Tijd om de rest van Nederland kennis te laten maken met de Maastrichtse flair en elegantie, vindt de branderij. ‘Met onze huidige capaciteit zijn we voorbereid op groei. We zijn klaar om op te schalen.’
Goede smaak en herkomst
Groei die weliswaar ambitieus is, maar tegelijkertijd gestaag wordt ingezet, vervolgt de commercieel manager. ‘Het is niet ons doel om binnen no-time heel Nederland te veroveren; we richten ons bewust op de betere horecazaken. Locaties waar men kiest voor specialty koffie*, zowel vanwege de smaak als de herkomst. Koffie met een rijke smaak, die zorgt voor een stijging in koffieomzet.’ Een mooi bruggetje naar het DNA en de keten van Blanche Dael, waarin kwaliteit centraal staat. ‘We zijn al meer dan 25 jaar gespecialiseerd in het ontwikkelen én zetten van specialty koffies. Iedereen die bij Blanche Dael werkt heeft dan ook een passie voor koffie. Van de boeren op de plantages tot de barista ’s die onze koffies serveren.’
De koffiebonen die Blanche Dael inkoopt, komen van over de hele wereld, vertelt Nuchelmans, van Latijns-Amerika tot Azië. ‘We kiezen voor de beste locaties, waar de koffiebessen onder de meest optimale omstandigheden kunnen groeien.’ Dat betekent vaak dat de plantages op grote hoogte liggen. ‘Op grotere hoogte zijn de temperaturen namelijk doorgaans lager’, legt hij uit, ‘waardoor de bessen langzamer rijpen. Dit geeft de bonen meer tijd om complexe suikers en aroma’s te ontwikkelen, wat resulteert in koffies met een rijker, complexer smaakprofiel, heldere zuren en meer gelaagde smaken.’
Duurzame en korte keten
De koffiebessen worden dagelijks met de hand geplukt, vertelt Nuchelmans. ‘Waardoor uitsluitend de rijpe bessen worden geplukt. Dit heeft een enorme invloed op de smaak van de koffie.’ Blanche Dael onderhoudt duurzame relaties met de koffieboeren, benadrukt hij. ‘We ondersteunen initiatieven die gericht zijn op duurzame landbouwpraktijken en houden de keten tussen boer en brander zo kort mogelijk, zodat de boeren een eerlijke prijs krijgen.’
Verser kan niet
Na de pluk worden de koffiebessen zorgvuldig en zo snel mogelijk verwerkt. ‘Blanche Dael werkt uitsluitend met verse oogst’, vertelt de commercieel manager. Tijdens de reis van de plantages naar Maastricht, waar de koffiebonen worden gebrand en verpakt, wordt ervoor gezorgd dat de bonen onder optimale omstandigheden blijven om de kwaliteit hoog te houden. Uiteindelijk worden de bonen in Maastricht gebrand, van diverse ‘single origin’-smaken tot op maat gemaakte koffierecepturen. ‘In een koffiezaak kies je tenslotte voor een andere soort koffie dan in een sterrenrestaurant.’ Iedere branding krijgt evenveel aandacht, zodat de koffiebonen perfect gebrand in de koelzeef vallen. Daarna worden ze handmatig verpakt, en vandaag besteld betekent morgen in huis. ‘Verser kan bijna niet en de koffie wordt bovendien persoonlijk afgeleverd.’
Horecazaken die voor Blanche Dael kiezen, krijgen de juiste begeleiding om de koffie perfect te zetten. ‘De barista’s van onze klanten trainen we in onze branderij, onder begeleiding van ervaren en gecertificeerde barista’s. We werken met alle grote merken samen en hebben deze machines in ons trainingscentrum staan. Zo kunnen onze klanten hun al uitstekende vaardigheden nog beter afstemmen op onze specifieke aroma’s en koffiesmaken. Op die manier komt het koffieambacht dat wij vertegenwoordigen optimaal tot zijn recht.’ Wie kiest voor Blanche Dael, kiest dan ook bewust voor onderscheid, benadrukt Nuchelmans. ‘Steeds belangrijker met de groeiende aandacht voor kwaliteitskoffies.’
Hoogwaardige thee
Blanche Dael staat niet alleen bekend om de hoogwaardige koffie, maar ook om zorgvuldig geselecteerde thee. Nuchelmans: ‘We bieden negentig soorten losse thee en tien hardlopers in een builtje.’ De thee wordt met evenveel aandacht en toewijding gekozen als de koffies. ‘En net als bij onze koffie speelt duurzame en eerlijke handel een belangrijke rol.’ Blanche Dael importeert thee uit verschillende delen van de wereld, waaronder China, India, en Sri Lanka. ‘Dé theegebieden van de wereld.’ Het assortiment bestaat uit klassiekers als Earl Grey en Darjeeling, en unieke blends die speciaal zijn samengesteld om bijzondere smaakervaringen te bieden. ‘Hierbij houden we rekening met de trends.’
Lokale trends
Blanche Dael helpt horecazaken om de ultieme koffie- en theebeleving neer te zetten, verduidelijkt hij. ‘Daarom bieden we eveneens speciale dranken zoals coldbrews, matcha, chai en homemade lemonade. En we delen onze recepturen met de klant. Van studenten tot toeristen tot locals, we weten wat men lekker vindt en spelen hierop in met hoogwaardige, maar toegankelijke producten. Die we overigens lokaal op maat kunnen aanbieden, want iedere regio heeft zijn eigen ‘smaak’’.
Met een kwalitatief hoogwaardig en gevarieerd assortiment dranken brengt Blanche Dael de Maastrichtse elegantie –“sjiek en sjoen”- naar de rest van Nederland, besluit hij. ‘We zijn de grootste microbranderij in Nederland, maar met de professionele ondersteuning van een grote branderij op een familiaire manier. Ons team van bijna vijftig mensen, inclusief regionale vertegenwoordigers, is volledig toegewijd aan het uitdragen van de Maastrichtse flair van Blanche Dael op verschillende locaties door heel het land. Van koffiebar tot lunchroom, brasserie en het exclusieve segment. We gaan graag in gesprek met horecaprofessionals die net zo gebrand zijn op smaak en kwaliteit als wij. En wil je komen proeven van onze koffies en de sfeer van de branderij? Je bent van harte welkom in Maastricht.’
Dit artikel is gesponsord door Blanche Dael.