'Chef-koks hebben behoefte aan een nieuw zuivelmerk'

'Chef-koks hebben behoefte aan een nieuw zuivelmerk'
Marketing manager Maarten Ploos van Amstel, Sales Director Jan Peters en Sales manager Paul Liefkens.

Duitse marktleider DMK Group ziet kansen met Milram in de Nederlandse horeca. Constante kwaliteit, scherp geprijsd, een breed aanbod én veel gebruiksgemak; volgens één van de grootste zuivelcoöperaties van Europa hebben Nederlandse chef-koks daar wel oren naar en is onze horeca daarom rijp voor een nieuw zuivelmerk. 'Er zijn weinig spelers die zo'n assortiment aanbieden.'

Vraag een kok in Duitsland met welk zuivelmerk hij of zij het liefst werkt en de kans is groot dat het antwoord Milram is. Het merk staat immers al decennialang op nummer één in de Duitse foodservicemarkt. Dat komt onder meer vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding en het brede assortiment: slagroom, kookroom, pudding en desserts, kwark, dessert-kwark, zure room, yoghurt en fruityoghurt.

Milram is het hoofdmerk van de DMK Group, één van Europa’s grootste zuivelcoöperaties met zo’n 4500 Duitse en Nederlandse boeren. Het bedrijf telt ruim twintig locaties in Duitsland en Nederland en andere internationale hubs. DMK is in ons land actief in de retail met Uniekaas, het oudste kaasmerk van Nederland.

Award

Voor DMK is het de hoogste tijd dat ook Nederlandse koks de zuivelproducten van Milram ontdekken. Het merk introduceerde zich voor het eerst op de Horecava 2024, waar het meteen indruk maakte met een nominatie voor de Horecava Innovation Award voor lactosevrije slagroom. In totaal lanceert Milram 39 artikelen in witte zuivel, waarmee het zich direct presenteert als allround zuivelpartner. ‘De jury van de Horecava Innovation Award prees niet alleen de lactosevrije slagroom, maar ook ons uitgebreide marktonderzoek’, zegt sales director Jan Peters.

Samen met marketing manager Maarten Ploos van Amstel, sales manager Paul Liefkens en de interim support van Oswin van den Boer vormt hij het kernteam van Milram in Nederland. ‘Het is belangrijk dat we de Nederlandse foodservicemarkt goed begrijpen zodat onze producten aansluiten op de behoeften van Nederlandse chefs. We hebben daarvoor onder meer gebruikgemaakt van data van Foodstep. Ook hebben we met onderzoeksbureau Group7 een enquête uitgezet onder honderden chefs in verschillende segmenten en zeer uitgebreide foodtests bij Creative Foodstudio Boefkik uitgevoerd. Dat heeft ons richting gegeven.’

Lactosevrij

Eén van de inzichten is dat lactose-intolerantie de op-één-na grootste allergie is in Nederland. ‘Daarom richten we ons onder andere op lactosevrije producten’, zegt Maarten Ploos van Amstel. ‘Onze desserts en slagroom – gesuikerd en ongesuikerd – zijn standaard lactosevrij, dus je hebt van elk slechts één variant nodig. Dat scheelt in de opslag. Veel keukens hebben namelijk te maken met beperkte ruimte, met name in de koeling. De meeste van onze producten kun je ongeopend buiten de koeling bewaren. Ook hebben we grote verpakkingen die makkelijk stapelbaar zijn, zoals 5-liter emmers yoghurt, pudding, kwark en zure room.’

Een vetpercentage van 15 of 20 procent is standaard, maar wij hebben ook een kookroom met 5 procent vet”

Ook speelt Milram in op de gezondheidstrend en de groeiende vraag naar producten met minder vet. ‘Onze kookroom is daar een mooi voorbeeld van’, zegt Jan Peters. ‘Een vetpercentage van 15 of 20 procent is standaard, maar wij hebben ook een kookroom met 5 procent vet. Deze kookroom is toch romig en smaakvol – waar Milram altijd in uitblinkt – en heeft een hoge bindkracht voor soepen, sauzen en ovenschotels.’

Meer gemak

Chef-koks hebben tevens behoefte aan meer gemak in de keuken, want één van de grootste uitdagingen is het tekort aan kwalitatieve medewerkers. Milram biedt daarom een aantal kant-en-klare desserts zoals vanille- en chocoladepudding en de meest voorkomende desserts crème brûlée en panna cotta die ook nog lactosevrij zijn. ‘Deze producten maken de mise en place een stuk makkelijker en ook ongeschoolde medewerkers kunnen ermee uit de voeten’, zegt Paul Liefkens. ‘Met eigen toevoegingen kun je gerechten toch een unieke signatuur geven. Ook onze kookroom is dummy-proof, want deze blijft tijdens verhitting goed stabiel en brandt niet snel aan.’

Deze producten maken de mise en place een stuk makkelijker en ook ongeschoolde medewerkers kunnen ermee uit de voeten”

Scherp geprijsd

Alle voordelen daargelaten; als een product onbetaalbaar is, dan heeft de keuken er weinig aan. ‘Hoge inkoopkosten zijn een probleem’, zegt Liefkens. ‘Het voordeel van DMK is dat we de grootste zuivelcoöperatie zijn in Duitsland en dus schaalvoordeel hebben. Daardoor is de kostprijs relatief laag en kunnen we kwalitatief hoogwaardige producten scherp aanbieden.’

Volgens Jan Peters heeft een nieuwe grote zuivelproducent op de Nederlandse foodservicemarkt meer voordelen. ‘In ons land is het zuivelaanbod vrij versnipperd. Een aantal kleine producenten heeft een beperkt assortiment en er zijn weinig grote spelers die het complete zuivelgamma inclusief lactosevrije producten aanbieden. Wij zien dus veel behoefte voor ons merk in de Nederlandse horeca. DMK heeft in de afgelopen vijftig jaar ontzettend veel kennis in de eetbare zuivel categorie opgebouwd. Daardoor zijn we in staat om constante kwaliteit te leveren. Producten zijn altijd beschikbaar en altijd goed. Duitse degelijkheid dus. En Milram is exclusief voor foodservice.'

Eerste reacties

De komende maanden wil het Nederlandse team het Milram-merk verder introduceren. ‘We gaan de markt informeren en enthousiasmeren, dus je zult meer over Milram horen en zien’, zegt Maarten Ploos van Amstel. ‘Het doel is om grossiers en eindgebruikers kennis te laten maken met onze producten en gestaag te werken aan een goede positie. Dat doe je niet in twee of drie maanden, daar moet je echt de tijd voor nemen. Hierbij werken we nauw samen met chefs in de markt.’

Een aantal producten van Milram is inmiddels verkrijgbaar bij diverse grossiers als Bidfood en Chef’s Culinar en het team is bezig om dat aantal uit te breiden. ‘De eerste reacties van chefs die met Milram werken, zijn veelbelovend’, zegt Jan Peters. ‘We komen vanuit de markt – dus van buiten naar binnen – met data en inzichten waarmee wij heel gericht oplossingen bieden voor specifieke eindgebruikers. Dat is voor grossiers interessant en waardevol. Met kwalitatieve en betrouwbare producten willen we de categorie vervolgens laten groeien. Met alles wat wij in huis hebben, zijn we daartoe in staat.’

Dit artikel is gesponsord door Milram.

Restaurant 
Steven in 
Nijmegen wist het terras met twaalf tafels uit te breiden door ze op trappen te plaatsen.

FlexTable: omzet verhogen met een slim tafelonderstel

De horecawereld draait om aanpassingsvermogen, en dat begrijpen vader en zoon Ivo en Luc Breukers maar al te goed. Na de recente overname van FlexTable hebben zij het onderstel op cruciale punten verbeterd, waardoor het product nu optimaal functioneert. Het resultaat is een doorontwikkeld ontwerp dat de traditionele uitdagingen in de horeca tackelt.

Ahmed Baglari: ‘Ik wilde een concept bedenken dat voor mij een doorlopende marketing creëert.’

BY AMI serveert sprookjesachtige koffie met een wow-factor

Koffie is in de horeca meer dan een drankje. Het is een ervaring. Ahmed Baglari, eigenaar van restaurant BY AMI, doet er elke dag alles aan om zijn 'Fairytale' concept tot in de kleinste details door te voeren —zelfs in de koffie. Wat is zijn geheim en hoe creëert hij bij elk koffiemoment een 'wow-factor'?

Tijdens de jubileumreis ter ere van het 20-jarig bestaan van de Chefs’ Irish Beef Club brachten 12 Nederlandse chef-koks een bezoek aan de boerderij van John Phelan in Kilkenny, Ierland.

Waarom kiezen topchefs voor Irish Grass Fed Beef?

Ierlands authentieke graslandbouw, geworteld in eeuwenoude tradities, biedt chefs de kwaliteit en smaak die zij zoeken. Op familieboerderijen wordt met toewijding en vakmanschap gezorgd voor runderen die minimaal 220 dagen per jaar groen, voedzaam gras grazen. Deze ambachtelijke benadering sluit goed aan bij de eisen van topchefs die streven naar grasgevoerd rundvlees van de hoogste kwaliteit.

De Blanche Dael-branderij, met een koffiecafé, koffie- en theewinkel én een koffieschool voor SCA- en barista trainingen. Liefhebbers kunnen eveneens een branderijtour boeken.

Sjiek en sjoen: Blanche Dael breidt uit met passie voor koffie

Al bijna 150 jaar staat de Zuid-Limburgse koffiebranderij Blanche Dael synoniem voor ambachtelijke kwaliteitskoffie en -thee. Met een gevarieerd aanbod en een team van gepassioneerde experts is Blanche Dael nu klaar om de ultieme koffie- en theebeleving te delen met de rest van Nederland. Commercieel Manager Jimmy Nuchelmans: 'We brengen de Maastrichtse flair - 'sjiek en sjoen' - naar de betere horecazaken, zodat zij echt het verschil kunnen maken.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.