Strategische koers
Volgens het supermarktconcern past de keuze bij de aangescherpte strategische koers van Jumbo. Als mede-eigenaar behoudt Jumbo exclusief het recht om producten van La Place in haar supermarkten aan te bieden.
De verzelfstandiging is onder voorbehoud van advies van de ondernemingsraden en van goedkeuring van de bevoegde mededingingsautoriteit. Financiële details worden niet bekendgemaakt.
Trots
Ton van Veen, CEO van Koninklijke Jumbo Food Groep is louter positief over de ontwikkeling. ‘La Place bracht Jumbo inspiratie en onderscheid op food. We zijn trots op het resultaat dat we hebben bereikt sinds we de horeca-organisatie in 2016 tot de Koninklijke Jumbo Food Groep konden rekenen.’
‘La Place bracht Jumbo meer inspiratie op food, onder meer op het gebied van innovatie, nieuwe recepturen en producten’, vervolgt de Jumbobaas. ‘Dat hebben we doorvertaald in concepten die we in onze Foodmarkten en de grotere Jumbo winkels hebben geïntegreerd. Dankzij deze toegevoegde waarde hebben we ons als supermarkt nog meer kunnen onderscheiden in de markt.’
Good food fast
Volgens de CEO draaide de restaurantketen in 2023 een goed jaar. Ook zouden gasten tevreden zijn over de formule ‘good food fast’. De omzet was vorig jaar op het pre-COVID-niveau en het aantal gasten zou ook zijn gestegen.
‘Door La Place te verzelfstandigen, geven we de organisatie nog meer ruimte om met de juiste kennis en kunde verder te groeien’, aldus Van Veen. ‘Deze strategische beslissing sluit aan bij onze positionering en uitbreidingsambities”, vult Rick Zeelen aan. De CEO van Vermaat vervolgt: ‘Wij zijn franchise-ondernemer van 41 restaurants en dat blijft ook zo in de beoogde constructie.’
De medewerkers van La Place, Jumbo en Vermaat zijn inmiddels geïnformeerd over de plannen.