Dat is goed nieuws. Uiteraard voor David Klingen, de man achter Northern Wonder. Maar ook voor de regenwouden op aarde. Het bedrijf ontwikkelde in samenwerking met Wageningen University een wereldprimeur: koffie gemaakt van lokale, niet-tropische ingrediënten. Het product smaakt en ruikt als koffie, bevat cafeïne, en is gewoon te zetten als gewone koffie.
Regenwoud
Uitgangspunt van Northern Wonder is dat er geen regenwoud meer gekapt wordt ten koste van koffieplantages. Een unique selling point waar grote bedrijven die zich graag mee affiliëren. Zo benaderde grootgrutter Albert Heijn de koffiemakers uit Ede met de vraag of ze de duurzame ‘nepkoffie’ mochten verkopen, ligt het product in Zwitserland in de schappen van Coop Schweiz en schenken ze ook op het hoofdkantoor van internetreus Google in Amsterdam tegenwoordig Northern Wonder.
Inmiddels ontdekken horecazaken die zich als biologisch en milieuvriendelijk presenteren de koffie van Klingen. In respectievelijk Koudekerke, Nijmegen en Horst zijn ondernemers ook (deels) overgestapt op de duurzame variant van het zwarte goud.
‘De horeca is een hoek waar we nu klaar voor zijn’, zegt Klingen. ‘Bij restaurant Morille in Koudekerke (kreeg in 2023 de Groene Ster van Michelin voor duurzaamheid red.) gebeurt dat bijvoorbeeld al. Die zijn volledig om.’ Ook bij Het Café in Het Duurzame Warenhuis in Nijmegen en restaurant Gember in Horst staat het op de kaart. ‘Bij allen staat duurzaamheid hoog in het vaandel.’
Andere grondstof
‘Ons product lijkt zo veel mogelijk op koffie qua smaak, kleur, geur en beleving en cafeïne’, vertelt Klingen. ‘Koffiedrinkers kunnen vooral hun ding blijven doen. Wij zorgen alleen voor een andere grondstof.’
Morille is een bekendheid in de duurzame gastronomie. Het restaurant streeft ernaar alleen producten te gebruiken afkomstig van binnen een straal van 15 kilometer. Eigenaar en chef Dennis Willems is enthousiast over Northern Wonder: ‘Ik heb geen andere koffie meer.’
‘We hebben ervoor gekozen omdat ons restaurant letterlijk de ecologische voetstap zo klein mogelijk probeert te houden. Ook onze wijnen komen allemaal uit Zuid-Nederland en Noord-België om zo dicht mogelijk bij de zaak te blijven. Dan past koffie niet bij wat we doen. Hoe graag mensen dat ook willen.’
Willems over de stap naar het boonloze drankje: ‘Het is natuurlijk geen koffie, maar het geeft wel dezelfde sfeer en is nog toegankelijker dan koffie. Mensen die normaal melk en suiker in de koffie hebben, hebben dat bij deze variant niet nodig.’
Een groep nerds
Northern Wonder heeft horeca klanten een reeks concrete koffie producten te bieden, maar is – zo vertelt Klingen zelf – ook nog gericht op verdere verfijning van het product. ‘Maak je een cappuccino of latte op basis van onze huidige espresso blend, dan is deze haast niet van echte koffie te onderscheiden, maar we werken door totdat we ook de kritische espresso drinker helemaal overtuigen’. Misschien wel de meest spannende ontwikkeling waar het bedrijf nog aan werkt is de creatie van een hele boon. Maar dan dus gemaakt van duurzamere, niet-tropische ingrediënten.
Willems is onder de indruk van Northern Wonder, en prijst ondermeer het mooie cremalaagje. ‘Je hebt koffie met echt een volwaardige restaurantbeleving. Gasten accepteren de koffie zonder koffie het omdat het past bij wat we nog meer doen. Natuurlijk krijgen we de vraag waarom we geen koffie hebben en is er vooraf scepsis, maar juist die gasten bestellen vaak achteraf nog een kopje.’
Mega-onderscheidend
Waarom zou je dit nou op de kaart zetten? ‘Als je duurzaamheid belangrijk vindt en je wil je onderscheiden’, reageert Klingen. ‘Gegarandeerd ontbossingsvrij en met een ongekend lage footprint is dit de duurzaamste koffie die er is. En dus mega-onderscheidend. We zijn echt pas net met horeca aan het starten. Zaken die nu bij ons bestellen kunnen iets op de kaart zetten wat gasten niet eerder hebben geproefd.’
‘En het is niet duurder dan echte koffie. Horeca ondernemers kunnen er een normale, of zelfs betere marge op pakken. De prijs van koffiebonen ligt grosso modo hoger dan waar wij voor leveren. Waar duurzaamheid vaak ook echt duurder is, is dat hier niet het geval.