‘Nu was een logisch moment’, zegt Camille Oostwegel over zijn toch wat verrassende move om zowel algemeen directeur van Oostwegel Collection als directeur/gastheer van Château St. Gerlach te zijn. ‘Een paar grote, overkoepelende dossiers waar ik als algemeen directeur veel tijd aan heb besteed, zijn afgerond of staan op een laag pitje. En de plek van directeur/gastheer kwam vrij met het vertrek van Floris Kemper eind 2023.’
Wat ook meespeelt: in de jaren waarin hij geleidelijk het bedrijf overnam van zijn vader heeft Oostwegel in elke afdeling gewerkt, maar nooit de eindverantwoordelijkheid voor een ‘huis’ gedragen. ‘Ik vind het mooi dat ik juist op St. Gerlach deze rol kan vervullen. Ik ben hier opgegroeid, mijn eerste baantje was op Gerlach, ik heb hier altijd veel tijd doorgebracht. Alle huizen zijn me dierbaar, maar Gerlach heeft een speciaal plekje. Hiermee is de cirkel mooi rond.’
Minstens een jaar
Oostwegel heeft geen einddatum aan zijn functie op St. Gerlach gehangen, maar wil het minstens een jaar doen. ‘En daarna zolang het nodig is. Ik heb allerlei ambities met St. Gerlach, die wil ik bereiken voor ik een nieuwe directeur/gastheer ga zoeken.’
Mocht eenzelfde plek in een van de andere huizen vrijkomen, dan is hij niet voornemens dat ook voor langere tijd te doen. ‘Het is geen doel om alle huizen een keer operationeel aangestuurd te hebben. Als die situatie zich voordoet, wil ik het best tijdelijk opvangen, maar zou wel direct gaan recruiten voor een opvolger.’
In Kruisherenhotel Maastricht is net een directeur/gastvrouw aangesteld: Ineke van de Laak.
Groene Michelinster
En bij Château St. Gerlach is dat nog lang niet aan de orde. ‘We hebben ambities op gastronomisch vlak en op het gebied van gastvrijheid. Die wil ik graag waarmaken voor ik dit huis weer overdraag aan een volgende directeur.’
Anderhalf jaar terug is het restaurant gerestyled en het landgoed heeft een moestuin, het WIJland, van 1300 vierkante meter. Chef Guido Le Bron de Vexela is klassiek Frans geschoold, maar met het nieuwe restaurant Les Salons is hij geëvolueerd tot iemand die de eigen tuin volledig omarmt en veel met producten uit de regio werkt. ‘Daarmee mikken we op minimaal een groene ster van Michelin.’
Intuïtieve gastvrijheid
En hij wil het familiegevoel onder de medewerkers verder verhogen. ‘Hoe mooi is het dat iemand van de familie dat dan doet. Ik kijk er echt naar uit om met het team de intuïtieve gastvrijheid naar een nog hoger niveau te brengen. We willen gasten een stapje vóór zijn.’
Zelf leeft hij dat voor door op vrijdag en zaterdag de ontvangst aan de deur te doen in het restaurant en als alle gasten zitten, zijn ronde langs de tafels te maken. ‘Intuïtieve gastvrijheid is geen checklist die je af kunt vinken. Het zijn de mensen die het moeten doen, en zij moeten het leren aanvoelen. Mijn ervaring is dat je er dicht bij moet zijn om over te kunnen brengen wat je precies bedoelt. Ik probeer steeds met medewerkers in gesprek te blijven: waarom gebeurde dit? Of: realiseer je hoe dit of dat overkomt op de gast als je het zo zegt of doet.’
Beter achterlaten
‘Ik heb nu ook mijn kantoor hier op Gerlach, ik wil hier zo veel mogelijk zijn. Ik wil mét de medewerkers die operatie aangaan. We willen inzetten op meaningful luxury en ik wil Gerlach nog beter achterlaten dan ik het aangetroffen heb. En dat geldt voor de hele Oostwegel Collection: die wil ik beter, mooier en leuker achterlaten voor komende generaties.’
Om voldoende aandacht voor Château St. Gerlach te hebben, heeft Oostwegel kritisch naar zijn agenda-indeling gekeken. ‘Waar ik voorheen met elk van de vier directeuren eens in de twee weken werkoverleg had, is dat nu eens in de maand. En dat is meteen mooie bijvangst: wat doet dat, als ik het iets meer loslaat? Misschien leren we daar allemaal wat van.’
Scaling-up
Voor overleg met de andere directeuren hanteert Oostwegel de ‘scaling-up methode'. De gehele directie spreekt elkaar eens per dag vijf minuten, eens per week een uur en eens per twee maanden wat langer. En tussendoor alleen bij dringende zaken. Zo houden ze hun agenda zo vrij mogelijk.
Daarnaast is het jaar opgebroken in kwartalen en wordt ook per kwartaal op mijlpalen gefocust in plaats van per jaar. ‘Dat houdt het voor iedereen behapbaar: je praat alleen over wat in dat kwartaal speelt en over wat in dat kwartaal behaald moet worden. We gaan niet het hele jaar plannen blijven maken. Dat doen we aan het begin van het jaar, en bekijken per kwartaal wat elk team kan bijdragen aan dat doel.’
Grote dossiers
Een groot dossier binnen de collectie is de uitbreiding van het Kruisherenhotel Maastricht. De vergunning is ingediend, daar is veel werk in gaan zitten. Nu is het aan de gemeente. De renovatie en uitbreiding op Chateau Neercanne (waar op 1 maart zeven suites openen) en de kamerrenovaties op Château St. Gerlach en alles wat daarbij komt kijken lopen op het eind.
2024 staat voor Oostwegel Collection 100 procent in het teken van de operatie. We hebben gekke jaren gehad, met corona en hier op Gerlach de enorme waterschade. Daarnaast hebben wij het onszelf op de hals gehaald om in 2023 een volledig nieuw IT-landschap te implementeren: nieuw PMS, POS, tafelreserveringssysteem, salessystemen, alles. We hebben het bedrijf klaargemaakt voor 2024, en nu ís het 2024 en gaan we aan de gang.’
Kamers renoveren
Momenteel worden alle 59 hotelkamers van Château St. Gerlach gerenoveerd. De eerst 14 zijn voorjaar 2023 opgeleverd, de volgende 18 moeten 1 maart klaar zijn. Dan is de helft volledig gerenoveerd. En van oktober 2024 tot maart 2025 is het hoofdgebouw aan de beurt. Dan is St. Gerlach weer helemaal up to date. Onder meer is er een nieuw klimaatsysteem, waardoor het hotel voor 75 procent van het gas af is.
Is het aan te raden?
‘Ik krijg alleen maar positieve reacties op deze stap. Zowel intern van collega's als van andere ondernemers.’ En bijkomend voordeel is dat de drempel voor medewerkers om hem aan te spreken, verlaagd is. Oostwegel was altijd ‘de directeur’ - en is dat nog steeds natuurlijk, maar omdat hij ook in de operatie staat, is hij nog benaderbaarder voor medewerkers.
‘Wat ik doe is niet nieuw. Ik vergelijk het met een area of cluster general manager, die vanuit één hotel verantwoordelijk is voor meer hotels. Alleen is de directeur hier meteen de eigenaar van het hele bedrijf.’ Ook is de richting van zijn stap minder gebruikelijk: meestal groeit een general manager of hoteldirecteur door naar een meer overkoepelende functie, Oostwegel doet het andersom.
Ander perspectief op eigen bedrijf
‘Een mooie bijkomstigheid vind ik dat het mijn perspectief op het bedrijf Oostwegel Collection verandert, en dat is heel waardevol. Ik dacht altijd vanuit de hele groep, nu denk ik soms alleen vanuit Château St. Gerlach.’
Als een collega een vergelijkbare stap zou overwegen, geeft Oostwegel als tip mee om goed voor ogen te hebben waarom je het doet. ‘Bespreek dat ook met het team: wat wil je bereiken?’
De weg van Camille Oostwegel door het familiebedrijf
- 2015 - Camille Oostwegel junior werkt aan opvolgen vader
- 2016 - Dubbelinterview vader en zoon Oostwegel: nieuwe generatie neemt touwtjes in handen
- 2020 - Camille Oostwegel junior nu officieel aan roer Oostwegel Collection
- 2020 - Camille Oostwegel: ik ben geen junior meer
- 2020 - Camille Oostwegel: Volgende generatie aan zet