De bezettingsgraad van Nederlandse hotels is 70% en daarmee steekt de Nederlandse hotellerie positief af waar het wereldwijde gemiddelde hotel een bezittingsgraad van 58% procent kent (VS 49,1% en de UK 62%). Daarentegen scoort Nederland relatief laag op het gebied van online inchecken dat wereldwijd juist aandeel wint. Het merendeel van de Nederlanders (85%) checkt in via de hotelreceptie terwijl in Engeland juist 23% van de gasten al online incheckt. Dit blijkt uit een analyse van Mews, leverancier van cloudgebaseerde software ten behoeve van hotels.
Matt Welle, ceo Mews: 'De Nederlandse hotelsector is sterk aan het veranderen. En hoewel de dagprijs van een kamer 152 euro ten opzichte van de VS en de UK misschien wat aan de lagere kant is stijgen de inkomsten per gast spectaculair en rekent de Nederlandse hotelgast gemiddeld 195 euro af. Bovendien zie je hotels creatiever worden. Nederland loopt hier samen met de UK in voorop.'
'De inkomsten per gast stijgen omdat hotels creatiever worden met de hoe ze ruimtes gebruiken en de diensten en faciliteiten die ze de gasten bieden. Hierdoor zijn de inkomsten van hotels diverser. Meer hotels, vooral in de grote steden, zijn in staat om een hybride verblijf aan te bieden. Gasten verlengen hun zakenreis met een paar dagen om nog wat te ontspannen en te kunnen genieten van hun verblijf. Ook dit levert meer inkomsten op.'
Verkopen parkeerplek is aantrekkelijk
Het aantal gasten dat een upgrade deed tijdens het online inchecken is bijna verdubbeld sinds vorig jaar, wat hotels gemiddeld € 37 opleverde voor elke geüpgradede reservering. Het ontbijt de grootste ‘upsell’, maar de parkeerplaats levert ook veel extra inkomsten op. De gemiddelde opbrengst per parkeerplaats in Nederland is met 35% gestegen, met een gemiddelde opbrengst per parkeerplaats in 2023 van € 5.460,58.
Veel personeelsverloop
Uit het onderzoek van Mews blijkt dat het jaarlijkse personeelsverloop wereldwijd is gestegen tot 44% waar dit in 2022 39% was. Welle: 'De arbeidsmarkt staat in alle sectoren onder enorme druk en dat geldt ook voor de horeca. Dit is waar technologie kan helpen om de efficiëntie te verbeteren, zodat het hotelpersoneel zich echt op de gasten kan richten. Met een groeiend personeelsverloop is het belangrijk voor hotels om eenvoudige technologie te implementeren die nieuwe medewerkers gemakkelijk kunnen gebruiken.'