Nederlandse hotels draaien goede kamerbezetting in de zomer

Nederlandse hotels draaien goede kamerbezetting in de zomer

Hotels in Nederland hadden een zeer goede zomer (juni tot en met augustus).

Nederlandse hotels draaien een goede kamerbezetting. De gemiddelde bezettingsgraad voor de zomer was 76%. Wereldwijd - met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk en Ierland - ligt de gemiddelde bezettingsgraad van hotelkamers rond de 65%. Dit blijkt uit cijfers van Mews.

Gedurende de zomermaanden verdienden Nederlandse hotels gemiddeld € 11.459 extra door parkeerplaatsen te verkopen samen met de overnachtingsprijs. Hoteliers profiteren van directe boekingen zonder tussenpersonen of reserveringswebsites van derden. De gemiddelde boeking via Mews Booking Engine was €428 in Nederland, 28% hoger dan de gemiddelde boeking via een tussenpersoon.

Goede kamerbezetting

Matt Welle, CEO van Mews: 'De gegevens van deze zomer onderstrepen niet alleen de veerkracht van onze industrie, maar ook de toewijding van hoteliers om gasten een uitstekende ervaring te bieden. De stijging van de gemiddelde bezettingsgraad en de toename van directe boekingen met een gemiddelde reserveringswaarde laten zien dat dit zijn vruchten afwerpt.'

'Nederlandse hotels zien 32% meer online check-ins dan het wereldwijde gemiddelden, en veel gasten upgraden hun boekingen tijdens dit proces, wat deze zomer gemiddeld € 41 per reservering opleverden. Het suggereert dat gasten steeds meer vertrouwen krijgen in horecatechnologie en daardoor een betere ervaring krijgen."

Extra parkeerinkomsten

Daarnaast is het goed om te zien dat extra parkeerinkomsten tijdens de zomermaanden aanzienlijk bijdroegen aan de algehele winstgevendheid, met een gemiddelde van € 11.459 (vorig jaar € 8.798) Deze cijfers benadrukken het belang van extra services en de bereidheid van gasten om extra te betalen voor gemak en comfort.

Het stijgende aandeel niet-restitueerbare reserveringen in Nederland, dat nu 24% bedraagt (een stijging van 16% ten opzichte van vorig jaar) laat zien dat gasten steeds meer vertrouwen hebben in hun reisplannen, ondanks de onzekerheden van de afgelopen jaren. Dit, gecombineerd met de toename van directe boekingen zonder tussenpersonen, laat zien dat gasten de voorkeur geven aan een directe relatie met hotels.