In de vijf jaar dat de Beer Geeks Beat ALS actie georganiseerd wordt is het inmiddels een vast onderdeel van de actie geworden. Alleen vorig jaar moest de organisatie het brouwen van een ‘Beer Geeks Beat ALS bier’ wegens omstandigheden overslaan. Met de edities van de afgelopen jaren is er al ruim € 300.000,- ingezameld.
Brouwdag ‘Beer Geeks Beat ALS bier’ editie ‘23/’24
Afgelopen 16 januari kwamen 84 brouwerijen tezamen bij Lighttown Brewers te Eindhoven voor de eerste van de in totaal drie brouwdagen van hét ‘Beer Geeks Beat ALS bier’ van dit jaar. De keuze voor het te brouwen bier is dit keer gevallen op een; Imperial Weizen met Palo Santo-hout en sinaasappel met een alcoholpercentage van 9,8%. In totaal zal er 55 hectoliter van het bier gebrouwen worden en via diverse kanalen verkocht worden. De totaalopbrengst hiervan komt volledig ten goede aan Stichting ALS Nederland.
Geen concurrentie maar een hechte community
De bierwereld is een hechte gemeenschap, dat blijkt ook uit de animo voor de actie. De organisatie is trots op het grote aantal aanmeldingen voor deelname aan de actie wat resulteert in één van de grootste samenwerkingen die de bierwereld heeft gezien. Hierin staan ‘grote jongens’ als Grolsch zij aan zij met kleinere brouwerijen zoals bijvoorbeeld Brouwerij Vogelvrij uit Rotterdam. Los van dat zij allen hun steentje willen bijdragen aan het goede doel blijkt ook tijdens de netwerk borrel dat er onderling gerust tips en tricks met collega brouwers uitgewisseld worden. Dat er een groot gevoel van saamhorigheid heerst in de bierwereld blijkt ook door de welwillendheid van het grote aantal sponsoren.
Zo doneerden Yakima Chief Hops en Select Brewing Ingredients de diverse hoppen, Põhjala Brewery het Palo Santo-hout, Mouterij Dingemans de mout, Eshuis B.V. de etiketten en Canxlab de blikken. Mede door hen kunnen de kosten van het brouwproces zo laag mogelijk gehouden worden waardoor er meer netto-opbrengst overblijft voor het goede doel.