'Toen ik als vijftienjarig jongetje in de horeca begon, werd ik in het diepe gegooid en moest ik me maar zien te redden. Hoe anders is dat nu', maakt Spekhorst meteen een bruggetje naar Apprendo. Nooit meer uitleggen hoe je een biertje tapt, een dienblad vasthoudt, wat gastvrijheid inhoudt of hoe je een toilet schoonmaakt. En dat allemaal dankzij de alles-in-1 horeca-app.
Met Apprendo kunnen horecabedrijven medewerkers beter inwerken, opleiden, informeren en blijven inspireren: de tool geeft de mogelijkheid om het volledige inwerkproces, trainingen, werkwijzes, recepturen, HACCP-lijsten en medewerker-instructies te automatiseren. Een schot in de roos in een branche die zich kenmerkt door een hoog personeelsverloop, laag opleidingsbudget en veelal jong, onopgeleid personeel. Meer dan tweeduizend locaties werken inmiddels met de onboarding-app.
Zoveel voordelen
Spekhorst ervaart dagelijks de voordelen. 'We hebben negentig personeelsleden. Een grote vaste groep. Jaarlijks kennen we een verloop van zo’n tien tot vijftien mensen. Vaak jonge mensen die elders gaan studeren. Nieuwe medewerkers kun je dankzij Apprendo supersnel inwerken. Ik hoef niets meer te organiseren, een verwijzing naar de applicatie is voldoende. Ze kunnen inloggen op één van de tien devices of een app op hun smartphone. Alle data, trainingen, instructies, lijsten, kennis, tips en trucs zijn online beschikbaar. Op een heldere, leuke en krachtige manier, die past bij de huidige tijd.'
Professioneler
Hij vervolgt: 'Nieuwe medewerkers weten hierdoor precies wat en hoe ze iets moeten doen en zijn zo sneller inzetbaar, terwijl bestaande medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen en minder tijd kwijt zijn aan het inwerken van hun nieuwe collega’s. Tegelijkertijd werkt iedereen op dezelfde manier. Zo heb je de kwaliteit beter geborgd en kun je je concept beter bewaken, waardoor je je optimaal kunt positioneren. Nog een voordeel: je komt als werkgever veel professioneler over. Medewerkers zullen niet zo snel overstappen naar een ander bedrijf. Kortom, het scheelt enorm veel tijd en geld.'
Efficiënter werken
Spekhorst gebruikt Apprendo sinds 2021. 'We waren al langer op zoek naar manieren om nog efficiënter te werken. In coronatijd hebben we de app geïmplementeerd. Voor de inrichting hebben we uitgebreid de tijd genomen. Die basis moet goed zijn. Maar die investering in tijd en geld weegt ruimschoots op tegen wat het oplevert.'
Wel houdt hij een vinger aan de pols. 'Ik zie soms dat medewerkers die hier al langer werken de app niet meer gebruiken, omdat ze denken dat ze de lijstjes wel uit hun hoofd weten. Je moet er als leidinggevende energie in steken om ervoor te zorgen dat iedereen ermee blijft werken.'
Exclusieve kortingen en voordelen
Van kroeg tot sterrenrestaurant, Apprendo is er voor iedere horecagelegenheid. Vanaf 3 euro per medewerker per maand ben je onder de pannen. Goed nieuws voor Sligro-klanten: zij krijgen 40% korting op de eenmalige opstartkosten.
Slimme oplossingen
De samenwerking tussen Apprendo en Sligro komt niet zomaar uit de lucht vallen. Naast het ruime assortiment en volop inspiratie, helpt ook Sligro horecaondernemers vooruit met het aanbieden van oplossingen. In korte tijd heeft Sligro tal van slimme oplossingen ontwikkeld. Van geldzaken en personeel tot gastenbinding en duurzaamheid. Allemaal met exclusieve kortingen en voordelen voor Sligro-klanten.
Dit artikel is gesponsord door Sligro.