Uit het meest recente onderzoek van SiteMinder blijkt dat Nederlandse hotels kunnen uitkijken naar een positieve periode, dankzij veranderende reisgewoonten. Het onderzoek toont dat 57 procent van de wereldwijde reizigers, inclusief een groot deel uit Duitsland, van plan is om in 2023 meer te reizen. Daarbij maar richt 42 procent zich uitsluitend op internationale reizen. De trend van internationaal reizen neemt toe, wat kansen biedt voor Nederlandse hotels.
Onder reizigers uit Duitsland, de grootste bronmarkt van Nederland, ligt het percentage dat van plan is minstens dezelfde hoeveelheid te reizen als het afgelopen jaar op 90 procent. Bovendien wil meer dan de helft (55 procent) alleen internationaal reizen. Deze bevindingen, in combinatie met een toenemende wens om internationaal te reizen onder reizigers uit het VK, de VS, Frankrijk, Italië en Spanje - vijf van de andere belangrijke bronmarkten van Nederland - wijzen op een optimistische toekomst voor hotels in Nederland in het komende jaar.
Extra uitgaven bovenop de kamerprijs
Belangrijk is dat 73 procent van de lokale en internationale reizigers bereid is extra uit te geven bovenop de kamerkosten, met de nadruk op een uitzonderlijke ervaring. Dit onderstreept de behoefte aan Nederlandse hotels om niet alleen betaalbaarheid te bieden, maar ook te investeren in hoogwaardige gastervaringen.
Terwijl prijsstijgingen een aanpassing van reizigers vergen, kunnen hotels aantrekkelijke pakketdeals en betaalbare kamertarieven aanbieden om aan deze behoeften tegemoet te komen.
Internationaal reizen neemt toe en tegelijk groeit de behoefte aan accommodaties waar ook ruimte is voor vrienden en familie. Daarentegen geeft nog slechts 21 procent van de respondenten aan tijdens hun verblijf ook te willen gaan werken, waar dat vorig jaar nog 29 procent was.
Invloed van technologie
Het onderzoek benadrukt de nog altijd groeiende invloed van technologie in hoe reizigers hun reis voorbereiden en accommodatie vinden. Hotels moeten investeren in AI-technologie en sociale media om reizigers te bereiken en boekingen te stimuleren. Met 35 procent van de reizigers die aangeeft dat een betere technologische ervaring hun verblijf zou verbeteren, is het duidelijk dat Nederlandse hotels hun online aanwezigheid moeten optimaliseren.
Uit het onderzoek van SiteMinder blijkt dat het gebruik van technologie onder reizigers het volgende omvat:
AI: Meer dan de helft van de reizigers wereldwijd, inclusief meer dan tweederde van de millennials, is waarschijnlijk of zeer waarschijnlijk AI te gebruiken om accommodatieaanbevelingen te genereren. Duitse reizigers zijn aanzienlijk voorzichtiger met betrekking tot AI, waarbij slechts 23 procent waarschijnlijk of zeer waarschijnlijk is om AI te gebruiken om accommodatieaanbevelingen te genereren.
Sociale media: 42 procent van de lokale reizigers, inclusief 7 op de 10 Generation Z'ers, zegt dat sociale media invloed hebben op hoe ze hun accommodatie ontdekken.
Boekingssites: Hoewel tweederde van de lokale reizigers hun accommodatie online zal regelen, zeggen velen dat ze hun boeking niet hebben voortgezet vanwege een slechte ervaring. Websites die niet veilig aanvoelen en moeilijke processen zijn de twee belangrijkste oorzaken van een slechte ervaring.
Changing Traveller Report
De bevindingen zijn te vinden in het Changing Traveller Report 2023 van SiteMinder, een analyse van meer dan 10.000 ondervraagde reizigers in Duitsland en 11 andere landen, waaronder Australië, China, Frankrijk, India, Indonesië, Italië, Mexico, Spanje, Thailand, het VK en de VS.