Het afgelopen jaar bezochten 6,8 miljoen Nederlanders de 22 grootste restaurantketens van ons land, zo blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens. Dit betreft een onderzoek van Multiscope onder ruim 5000 mensen.
Gemiddelde besteding is 115 euro
Het aantal komt neer op 47 procent van de Nederlanders boven de 18 jaar. Gezamenlijk besteedden zij €2,2 miljard bij deze ketens. De gemiddelde besteding bedraagt €115. Dit getal is het totale bedrag op de bon per gezelschap. Hoe groot die gezelschappen waren, is niet uitgevraagd.
Uitgavenpatroon varieert per leeftijdsgroep
Multiscope constateert ‘aanzienlijke verschillen’ tussen de ketens én in de diverse leeftijdscategorieën.
Gasten in de groep 18 tot 34 jaar bezoeken het vaakst een restaurant dat onderdeel uitmaakt van een keten, maar geven gemiddeld genomen per gezelschap het minste uit (€97).
De leeftijdsgroep 50-plus komt het minst vaak, maar geeft tijdens een bezoek wel het meeste uit (€131). Voor de leeftijdsgroep 35-49 jaar ligt de gemiddelde besteding op €121.
The Seafood Bar en ’t Zusje
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat gasten bij een bezoek aan The Seafood Bar en ’t Zusje het meeste kwijt zijn. De gemiddelde bestedingen bij beide ketens bedragen respectievelijk €199 en €198.
Ekmekci en Vapiano
Aan de onderkant staan de formules Ekmekci en Vapiano, waar gasten met een gemiddelde besteding van respectievelijk €49 en €48 het minste kwijt zijn.
De Nationale Benchmark Restaurantketens is een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor restaurantketens.
In het onderzoek zijn 5326 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd. Representatief voor de Nederlandse bevolking, aldus Multiscope.