Hawaiian Poké Bowl komt uit de koker van Mattijs Hermans, Albano Gozhina en Ash Shah, die in 2018 van start gingen om met gezonde fastfood een alternatief te bieden. ‘Het was een droom van drie vrienden, die toen allen midden twintig waren’, vertelt Anke Frencken van Hawaiian Poké Bowl.
Internationale ambities
Na dertig Belgische locaties zet de groei zich verder voort naar Nederland. Frencken daarover: ‘In België zijn we in 5 jaar hard gegroeid en zitten we in bijna elke grote stad in Vlaanderen en Wallonië. In Brussel openen we deze zomer zelfs onze zevende vestiging. Er zijn internationale ambities en dus zijn we ons gaan richten op Nederland. Er zijn verschillen tussen beide landen, maar die zijn zodanig klein dat we het concept een-op-een kunnen introduceren.’
Eenvoud als kracht
Frencken noemt daarbij de eenvoud als kracht. ‘Een bowl is volledig naar wens samen te stellen. Omdat we over heel veel verse ingrediënten beschikken, hebben we aanbod voor iedereen. In Nederland hebben we nu het voordeel dat de poké bowl inmiddels bekend is. Toen we 5 jaar geleden startten, was dat in België nog niet het geval.’
Gezonde fastfood
Hawaiian Poké Bowl positioneert zichzelf als gezonde fastfood. ‘Als een alternatief voor de andere ketens in dit segment’, legt Frencken uit. ‘Met een product dat even lekker is, maar ook gezonder. Een bewustere keuze, maar met dezelfde snelheid voor je klaargemaakt.’
Alle producten worden dagvers bereid in een centrale keuken in Antwerpen. Van daaruit worden de locaties bevoorraad.
Triple A-locaties
Frencken benadrukt dat de formule gasten helpt bij het maken van een bewuste keuze. ‘Daarvoor is het belangrijk dat we zichtbaar zijn. Dat doen we door te openen op triple A-locaties en groei van het aantal vestigingen.’
Inrichting geeft vakantiegevoel
De vestigingen van Hawaiian Poké Bowl hebben eat-in, maar gasten kunnen er ook afhalen en bestellen (in samenwerking met de grote bestelplatforms). Frencken: ‘Ik vind echt dat we ons onderscheiden met de inrichting. Plantenmuren en een kleurrijk interieur. Tropisch, in aansluiting op onze naam. We geven gasten een vakantiegevoel in de tijd die ze bij ons doorbrengen.’
Nederland
Alle Nederlandse en Belgische vestigingen worden in eigen beheer geëxploiteerd. ‘In Nederland willen we zo snel mogelijk noordelijk. We kunnen tot aan Amsterdam zonder dat we daarvoor een tweede centrale keuken nodig hebben. Den Haag en Amsterdam komen er in ieder geval aan. Op termijn gaan we mogelijk wel denken aan franchise, maar dat zal dan zijn voor eventuele andere landen.’
Volume
Volume onderstreept volgens Frencken de kracht van het concept. ‘In België zijn we veel en zichtbaar aanwezig, die ambitie hebben we nu in Nederland. In Eindhoven vroeg een gast of ‘we’ dezelfde Hawaiian Poké Bowl zijn als in Antwerpen. Dat is wat we voor ogen hebben: dat je overal terechtkunt voor één van onze poké bowls.’