Albert Heijn weert producten Unilever uit schap

Albert Heijn zet was- en voedingsmiddelenconcern Unilever het mes op de keel. Om gunstiger leveringsvoorwaarden en een lagere prijs af te dwingen houdt ...

De Unilever-topmerken zullen niet direct onvindbaar blijken voor de klant. In de loop van de komende dagen zullen de producten opraken en niet door Albert Heijn worden aangevuld. De supermarktketen zegt dat klanten weinig last van de actie hoeven te hebben, aangezien Albert Heijn de geboycotte producten ook in een eigen huismerkvariant aanbiedt. Bovendien verdwijnt een merk als Bertolli en Knorr niet geheel uit de schappen, maar gaat het bij de actie alleen om de slechtlopende producten van het merk.

Unilever is niet blij met de harde opstelling van Albert Heijn. ‘Wij zijn nog steeds in gesprek. Wij hopen eruit te komen en dat alles weer normaal wordt’, licht een woordvoerder toe. Albert Heijn en Unilever merken op dat een schappenoorlog niet vaak voorkomt. ‘In Nederland lopen dergelijke onderhandelingen in het algemeen vlot’, aldus de zegsman van Unilever. Zijn collega van Albert Heijn probeert de confrontatie af te zwakken door te stellen dat het slechts om ‘een beperkt aantal producten’ gaat.

Albert Heijn zegt tot de maatregel gedwongen te zijn door de opstelling van Unilever. In de detailhandelbranche is het een bekend gegeven dat grote leveranciers, zoals Unilever, een sterke machtspositie hebben en zo de afnemers (supermarkten) onder druk kunnen zetten. Aan de andere kant is ook een supermarktreus zoals Albert Heijn door zijn omvang in staat het onderhandelingsspel keihard te spelen.

Albert Heijn spreekt tegen dat het gestaag groeiende marktaandeel van prijsvechters zoals Aldi en Lidl de supermarktketen dwingt tot scherpere kostenbeheersing. ‘Wat nu gebeurt staat los van de concurrentie’, aldus de zegsman.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.