Terug op niveau 2019: succesvol eerste helft 2022 voor a&o hostels

Terug op niveau 2019: succesvol eerste helft 2022 voor a&o hostels

De cijfers van het eerste half jaar van 2022 van a&o Hostels zitten bijna op gelijke hoogte met die van 2019, wat het meest succesvolle bedrijfsjaar van Europa's grootste budget hostelketen tot nu toe is.

Dagelijks meer dan 2500 telefoontjes naar de reserveringslijn, een toename van 80 procent in het aantal bezoekers van de website en een gemiddelde kamerbezetting van 85 procent in juni, maken van het eerste half jaar een van de beste uit de geschiedenis van budgetketen a&o Hostels. ‘Dit geeft ons ook veel vertrouwen voor de tweede helft van het jaar’, aldus CEO Oliver Winter. 

Vooral in groeps- en familieboekingen ziet a&o een dubbelcijferige groei ten opzichte van 2019. Oliver Winter, die a&o 22 jaar geleden oprichtte in Berlijn-Friedrichshain, verwacht dit jaar tussen de €140 miljoen en €160 miljoen aan inkomsten, mits er geen significante beperkingen komen in de herfst en winter. 

Maar hij verwacht niet dat dat zal gebeuren: ‘Corona zal ons bezig blijven houden, maar we hebben ook manieren gevonden om deze uitdaging met succes aan te gaan.’ Speciale veiligheids- en hygiënemaatregelen blijven bestaan, net zoals het digitale aanbod ook verder wordt uitgebreid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mobiel of self-check-in, digitaal inchecken voor het ontbijt, of een digitale kamersleutel. 

Solliciteren via smartphon  

Handig solliciteren via smartphone, arbeidscontracten voor onbepaalde tijd, een online academy en Duitse taalvaardigheid niet langer een vereiste voor een baan aan de receptie: ‘We hebben een paar dingen bedacht om het betreden van de hotelbranche en ons als werkgever nog aantrekkelijker te maken - de feedback hierop is zeer positief’, legt Winter uit. 

Sinds het begin van het jaar heeft a&o meer dan 400 nieuwe arbeidscontracten getekend, ondanks de grote uitdagingen in de sector rond het vinden van personeel, en de werving gaat door. ‘We zijn pioniers als het gaat om digitalisering en guest services, dus het is niet meer dan logisch dat we nu ook wervingsprocessen aanpassen aan de behoeften van sollicitanten en de branche. We hebben oplossingen voor het personeelstekort en denken buiten de gebaande paden.’ 

a&o hostels blijft groeien

Met Warschau, Boedapest, Kopenhagen, Edinburgh en Rotterdam heeft a&o sinds 2020 nog eens vijf accommodaties geopend, waarmee het totaal op 40 hostels komt in 25 steden en negen Europese landen.

In Nederland zijn er twee vestigingen: in mei 2015 opende de eerste in Amsterdam en sinds mei 2022 is er een tweede in Rotterdam.

Groot-Brittannië, Italië, de Benelux en de DACH-regio staan hoog op de uitbreidingslijst. En de Berlijners hebben ook hun ogen gericht op Ierland en Frankrijk, evenals Rome of Athene. Winter: ‘We vertrouwen meer dan ooit op acquisities, onder meer om de levensduur van vastgoed aanzienlijk te verlengen.’ Het doel van het bedrijf is om in 2025 CO2-neutraal te zijn.   

Over a&o hostels 

a&o is in 2000 opgericht door Oliver Winter en heeft 40 hostels in 25 steden en negen landen in Europa (Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Tsjechië, Denemarken, Italië, Polen, Hongarije en Groot-Brittannië). De a&o-gastenmix is divers: van backpackers tot alleenreizenden, gezinnen, schoolgroepen en verenigingen. Ook het aantal zakenreizigers en senioren neemt toe. 

Als grootste aanbieder van hostels in Europa groeit de keten met meer dan 15 procent per jaar. Met ongeveer 28.000 bedden en ongeveer 3 miljoen overnachtingen boekte a&o in het tweede corona-jaar 2021 een omzet van ongeveer €70 miljoen  (2021: €64 miljoen ; 2019: ruim €165 miljoen). Tegen 2025 wil het bedrijf de eerste uitstootvrije hostelketen van Europa zijn. Sinds 2017 is de Amerikaanse investeerder TPG Real Estate eigenaar van a&o, het bedrijf wordt nog steeds gerund door de oprichters.  

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.