Na een korte periode van stagnatie vanwege corona zijn in de periode daarna al weer zeven restaurants geopend. ‘En dus is die doelstelling absoluut realiseerbaar’, laat Siang-Lan Go weten aan Misset Horeca. ‘We hebben inmiddels al een aantal panden aangehuurd, waarvoor we nu voor aantal daarvan nog op zoek zijn naar ondernemers.’
Ambities in de grote steden
Het gaat om onder andere de steden Apeldoorn, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven. ‘In die laatste stad gaat het echt om een waanzinnig mooi pand, al kan ik helaas nog niet zeggen waar. Door de corona en de daaraan gekoppelde NOW kwamen weinig panden beschikbaar, maar nu zie je dat ook dit weer op gang komt.’
De nadruk ligt daarbij op steden met meer dan 100.000 inwoners. ‘Of plaatsen die dit aantal niet halen, maar wel een stedelijke instelling hebben. Wat ik daarmee bedoel? Niet dat we daar naartoe gaan, maar denk aan Weesp.’
De problemen met gemeenten over het vestigen van een horecazaak nemen volgens haar ook af. ‘Die struggle hadden we vooral pre-corona. Met de retail gaat het in sommige steden slecht en dan merken we dat horeca een alternatief is voor de levendigheid.’
Italiaanse traditie
En juist dat laatste is waaraan de formule van De Pizzabakkers volgens haar kan bijdragen. ‘We serveren voor een goede prijs een specifiek en relatief eenvoudig product met een hoge kwaliteit en met eerbied voor de Italiaanse traditie. Daarnaast fungeren we echt als een huiskamer voor de buurt. Dat sociale element heeft ons in de afgelopen jaren geholpen, omdat we daardoor niet afhankelijk waren van toeristen.’
Franchisers met horecahart
Voor de groei wordt gezocht naar ondernemers met een horecahart. ‘De diversiteit onder de franchisers is enorm. Zo hebben we er tussen zitten die bij ons begonnen zijn als student in de bediening of als afwasser en inmiddels een eigen vestiging hebben. Maar ook mensen die een carrièreswitch hebben gemaakt of een verleden hebben in de algemene horeca en hebben gekozen voor een specialisme.’
Op Romeinse wijze
De pizza’s van De Pizzabakkers worden bereid op Romeinse wijze, dus met een dunne en krokante bodem. ‘Daarmee onderscheiden we ons van de Amerikaanse ketens, die pizza’s hebben met een dikke(re) bodem. En omdat we durven af te wijken van de traditionele smaken en samenstellingen, kunnen we ons ook op dat vlak onderscheiden van collega-franchisers. We gebruiken traditionele Italiaanse producten, die je niet zo snel en zo vaak tegenkomt op pizza’s. En niet te vergeten onze huisgemaakte biologische limoncello, daar komen mensen echt speciaal voor.’