Hospitalitygroep Accor gaf architect Maxime d'Angeac de opdracht het in- en exterieur van de Oriënt-Express nieuw leven in te blazen en opnieuw te interpreteren. In 2024 worden de eerste wagons onthuld.
Volgens Accor moet 'de eigentijdse visie van luxe en extreem comfort reizigers uitnodigen om de legende opnieuw te beleven aan boord van zeventien originele Oriënt-Express-wagons uit de jaren 1920-1930.'
De rijtuigen, het meest recentelijk bekend als de Nostalgie-Istanbul-Orient-Express, werden in de jaren 80 ingelijfd door de Zwitserse touroperator en zakenman Albert Glatt, die de trein tussen Zürich en Istanbul liet rijden. Onder de naam Extrême-Orient-Express maakte de trein de langste reis ooit tussen Parijs en Tokio, voordat hij een paar jaar later stopte en verdween.
Accor: 'Technologische uitdaging'
In 2015 ontdekte de Franse nationale spoorwegmaatschappij dat de beroemde wagons verrassend goed bewaard waren gebleven. Na 2 jaar onderhandelen, werd de Nostalgie-Istanbul-Orient-Express weer terug verkocht aan Oriënt-Express waarna een enorm konvooi de zeventien wagons naar Frankrijk bracht.
Maxime d'Angeac, ceo van Accor: 'De wedergeboorte van de Oriënt-Express is een technologische uitdaging die moet voldoen aan wetenschappelijke, artistieke en technische criteria. Het hele project is benaderd als een kunstwerk. Van de moeren en bouten die zijn gemarkeerd met Oriënt-Express-logo tot de innovatieve suites, alle details zullen reizigers in staat stellen om de pracht van de Oriënt-Express te herontdekken.'
Reservatiemogelijkheden worden midden 2023 geopend.