Horecaondernemers dragen vanaf dat moment geen 13, maar 14 procent van de bruto omzet aan commissie af aan de bezorgdienst.
Ook in het buitenland verhoogt Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd, de commissie.
Stijgende inflatie en hogere bedrijfskosten
Thuisbezorgd schrijft in de mail richting haar klanten dat de commissieverhoging een reactie is op de stijgende inflatie en de hogere bedrijfskosten. 'De beslissing is niet zomaar genomen en is de eerste commissiewijziging in 4 jaar. In diezelfde periode hebben we de omzet per restaurant gemiddeld met 50 procent verhoogd.'
Recent verhoogde het platform echter ook al de verwerkingskosten per order van 0,19 naar 0,21 euro.
Thuisbezorgd zegt haar klanten met deze aanpassing optimaal te kunnen blijven ondersteunen.
Op social media roepen veel bedrijven als gevolg van de verhoging op om rechtstreeks bij restaurants te bestellen.
Eerdere stijging
Tot 2017 kreeg Thuisbezorgd voor elke bestelling die via de website werd gedaan zo'n 12 procent commissie. Toen de commissie destijds werd verhoogd naar 13 procent stuitte dat al op veel weerstand. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) noemde het destijds een goede ontwikkeling dat restaurants steeds vaker gasten verleiden om rechtstreeks eten te bestellen, in plaats van via Thuisbezorgd.nl.