5 tips: haal meer uit je terras met minder personeel

5 tips: haal meer uit je terras met minder personeel

Gasten staan te popelen om weer te genieten op jouw terras. Maar met het huidige personeelstekort is het lastiger dan ooit om jouw gasten de kwaliteit en service te bieden die ze gewend zijn. De volgende tips helpen je op weg.

Tip 1: denk in korte looplijnen

Zorg dat je bedieningsmedewerkers snel en gemakkelijk de tafels kunnen bereiken en een goed overzicht hebben over het terras. Meters staan voor marges. Kortere looplijnen dragen bij aan een snellere bediening. Hoe beter je vooraf de routing overdenkt en hoe efficiënter je je terras inricht, hoe minder tijd je verliest. Denk je routing altijd uit vanuit het idee van een vol terras. Zo ben je zelfs bij topdrukte verzekerd van een zo snel mogelijke bediening en meer omzet per tafel met hetzelfde of zelfs een kleiner team.

Daarnaast is het goed je bedienend personeel te verdelen in wijklopers en runners: wijklopers zijn sneller bij de gasten om een bestelling op te nemen en runners zijn sneller aan tafel met de bestellingen.

Tip 2: serveer snelle terrasgerechten

Richt je specifiek op het borrelmoment met kleinere gerechten die snel in de mise-en-place te bereiden zijn en je snel uitserveert. Zo kun je bij een vol terras snel uitserveren en de besteding per gast verhogen. Waar een complete maaltijd wellicht te veel van het goede is voor je borrelende terrasgast, is een kleiner gerecht bij een drankje wél een optie.

Tip 3: houd je (terras)kaart compact

Hoe kleiner je kaart, hoe sneller je gast zijn keuze maakt en bestelt. Zo schat je beter in wat je gast bestelt en doe je gerichter inkopen. Bied aanvullend ter variatie daghappen of een weekmenu aan. Zo blijft het effect van je kaart beter voorspelbaar, maar houd je het aanbod voor je gast spannend.

Je kan gebruikmaken van gemaksproducten met een langere houdbaarheidsdatum”

Tip 4: kies voor langere houdbaarheid

Vraag jezelf af: is het nodig om uitsluitend gebruik te maken van verse producten? Of kun je in je recepturen (deels) gebruikmaken van gemaksproducten met een langere houdbaarheidsdatum, zoals diepgevroren soepen en sauzen? Met deze producten schakel je flexibeler op bij onverwachte drukte. Zo voorkom je dat het opnemen van een bestelling extra lang duurt - navragen of iets nog op voorraad is - of dat je bedieningsmedewerkers zelfs ‘nee’ moeten verkopen aan tafel. Ook bieden gemaksproducten een voordeel bij tegenvallende bezetting: je beperkt waste en derving. Extra pluspunt: met gemaksproducten bespaar je veel tijd in de mise-en-place, ideaal wanneer je ook in je keuken handen tekort komt.

Tip 5: verbeter je werkprocessen digitaal

Bij digitale hulpmiddelen op het terras denk je wellicht al snel aan handhelds. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden die het werk sneller en makkelijker maken. Maak bijvoorbeeld gebruik van QR-bestellen of calculatietools. Met QR-bestellen heb je minder bedieningspersoneel nodig en kun je focuse leggen op de gastvrijheid waarbij calculatietools je meer inzicht geven in de kostenopbouw van je bedrijf. Maak daarbij vanzelfsprekend gebruik van de oplossing die bij jouw concept en de wens van jouw gasten past.

Dit artikel is gesponsord door de Slimme Keuken van Sligro.

Sligro ziet omzet weer stijgen: verkoop tabak zorgt voor 18 miljoen euro extra

Sligro ziet omzet weer stijgen: verkoop tabak zorgt voor 18 miljoen euro extra

Sligro Food Group N.V. realiseerde over het derde kwartaal van 2024 een omzet van 730 miljoen euro. En dat is een toename van 25 miljoen euro of 3,5 procent, ten opzichte van het derde kwartaal in 2023. Toen bleef de omzet steken op 705 miljoen euro.

Cijfers Sligro vallen opnieuw tegen, bedrijf wijst ook naar het slechte weer

Cijfers Sligro vallen opnieuw tegen, bedrijf wijst ook naar het slechte weer

Sligro Food Group rapporteerde over het eerste halfjaar van 2024 een omzet van €1.393 miljard, wat een daling van 0,7% betekent ten opzichte van dezelfde periode in 2023. De nettowinst daalde door gestegen rentelasten tot een verlies van €1 miljoen.

Sligro gaat prijzen verhogen voor afnemers:  winst neemt sterk af na tegenvallers

Sligro gaat prijzen verhogen voor afnemers: winst neemt sterk af na tegenvallers

Horecagroothandel Sligro heeft geen sterk jaar achter de rug: de nettowinst liep in 2023 terug van 39 naar 6 miljoen euro. Het bedrijf zegt er niet aan te ontkomen om de prijzen te verhogen voor haar afnemers.

Online reserveren gemakkelijk gemaakt: waarom De 10 Geboden kiest voor Guestplan

Online reserveren gemakkelijk gemaakt: waarom De 10 Geboden kiest voor Guestplan

De 10 Geboden ligt wat verscholen in Uden, niet direct zichtbaar vanaf de doorgaande route. Shannen: 'We zitten hier eigenlijk in een hele mooie dode hoek. Onze locatie is dus wel een uitdaging. Voorheen zat hier 22 jaar lang een tapasrestaurant, dat alleen 's avonds open was en twee dagen per week dicht. Wij zijn nu vanaf de lunch open en in het weekend tot twee uur 's nachts. Mensen moeten dus wennen dat wij hier zitten. We zijn niet echt zichtbaar vanaf de straat, dus mond-tot-mondreclame en social media zijn cruciaal om klanten naar ons toe te trekken.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.