De nieuwe snackvlaggetjes zijn een initiatief van Cloudfactory en Mr Frank.
Op de vlaggetjes staat een QR-code, waarmee horecabezoekers kunnen doneren aan het Nederlandse Rode Kruis. De initiatiefnemers roepen alle horecaondernemingen en food retail merken (ikea, la place) in Nederland op om mee te doen.
Het idee is simpel. De initiatiefnemers roepen iedere (snack)bar, elk restaurant, iedere deli, haringkraam, Ikea, La Place en ga zo maar door op, om hun snackvlaggetjes te vervangen door Snack Flags for Ukraine. Deze vlaggetjes hebben een QR-code waarmee ter plekke kan worden gedoneerd aan het Rode Kruis (via iDeal).
'Niet alleen symbolisch steun'
Julio Álvarez, creative director Cloudfactory: ‘Vanaf het moment dat we het nieuws over Oekraïne hoorden, zagen we hoe mensen Oekraïense vlaggen op hun balkons hingen en op social media plaatsten. We vroegen ons direct af hoe we vlaggen konden veranderen in iets meer dan een symbool – namelijk een donatiesysteem.'
100 deelnemers
‘De campagne is afgelopen weekend gelanceerd in Amsterdam en de reacties waren positief. Bijna 100 bars doen mee, en tot nu toe heeft maar één bar nee gezegd. '