Hoewel local store marketing manager Stefan Mouwen de populariteit onder jongeren van het sociale medium kent, is hij toch verrast over het grote bereik van de campagne. ‘Het heeft de kracht van TikTok maar weer eens bevestigd.’
Gefilmd met de telefoon
Dat bereik is een extra mooi resultaat als in ogenschouw wordt genomen dat de campagne volgens de marketeer niet heel groots opgezet en duur was. ‘Alle video’s zijn letterlijk met de telefoon gefilmd’, vertelt Mouwen. ‘We hebben wel samengewerkt met een extern bureau - Monkeys & Bananas - voor de creatieve invulling en de video’s zijn naderhand onder handen genomen door een editor.’
Vrienden maken
Uitgangspunt van de campagne, vooral bedoeld voor een baan als bezorger of in de winkel, was de boodschap verteld door de medewerkers. ‘Omdat we niet zelf wilden roepen hoe leuk het bij ons is. Er was veel enthousiasme om mee te werken.’
In de video’s staat een aantal onderwerpen centraal. ‘Dat je vrienden maakt als je bij Domino’s werkt, dat het goed is voor je sociale leven, dat jij je communicatief ontwikkeld en dat het hard werken is.’
De kracht zit ’m er volgens Mouwen in dat de video’s en de boodschappen blijven hangen bij de doelgroep. ‘Zeker als je al interesse hebt in de horeca of het pizzavak. En dat heeft geleid tot veel reacties. Mensen die in vestigingen begonnen over de video’s die ze hadden gezien én daadwerkelijke sollicitaties.’
Pizzasaus door de aderen
De bezorgmarkt is in de ogen van Mouwen flink veranderd, waardoor de concurrentie op de arbeidsmarkt sterk is toegenomen. ‘Vijf tot tien jaar geleden was het cool om pizza’s te bezorgen, nu wordt op grote schaal bezorgd. Ik durf wel te stellen dat wij als grote speler veel te bieden hebben. Je komt bij ons bijvoorbeeld in dienst en werkt niet als zzp’er, en je draagt geen zware tas op je rug.’
In de filialen is het hard werken, zeker in de spits, maar dat geeft een enorme kick als het lukt, aldus Mouwen. ‘Wie een tijdje bij Domino’s werkt, heeft geen bloed door de aderen stromen maar pizzasaus. En heb je ambities en past het bij wat je wilt, dan kan het zomaar zijn dat je mag deelnemen aan onze internationale wedstrijd. Dit jaar is de grote finale in Los Angeles, geen gek vooruitzicht toch.’
Ruim 1 miljoen volgers
Uiteindelijk zijn tien video’s gemaakt. ‘Daarvoor zijn we, binnen de geldende coronamaatregelen, naar de vestigingen van de betreffende medewerkers toegegaan voor de opnames.’
De resultaten zijn gepubliceerd op het TikTok-kanaal van Domino’s en worden ook gebruikt voor uitingen offline. Het kanaal heeft 1,4 miljoen volgers.