Vereniging van Maaltijdbezorgers lanceert game voor maaltijdbezorgers

Vereniging van Maaltijdbezorgers lanceert game voor maaltijdbezorgers

Sinds de coronapandemie is het aantal maaltijdbezorgingen in Nederland gestegen. Volgens Veilig Verkeer Nederland stijgt hiermee ook het risico op ongelukken in het verkeer door (jonge) maaltijdbezorgers. De Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM) lanceert daarom een game voor maaltijdbezorgers.

Doordat het aantal maaltijdbezorgingen stijgt, komen er ook meer maaltijdbezorgers in de leeftijdscategorie 16 tot 24 jaar op de weg. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) neemt juist deze leeftijdsgroep meer risico's in het verkeer, waardoor zij vaker betrokken kunnen raken bij ongelukken. Om dit te voorkomen, heeft de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM) de NL Delivery Game, een game voor maaltijdbezorgers, in het leven geroepen.

De initiatiefnemers, bestaande uit de tien bezorgketens Taco Mundo, De Beren, Domino’s Pizza, Spare Rib Express, Johnny’s Burger, SushiPoint, New York Pizza, Febo, Kwalitaria en Eazie, bundelen de krachten en lanceren de trainingsgame voor de ruim 20.0000 maaltijdbezorgers die bij hen in dienst zijn. In de game worden de verkeers- en gedragsregels van onder meer Veilig Verkeer Nederland getoetst, met als resultaat meer bewuste en veiligere maaltijdbezorgers op de weg.

Veilig in het verkeer

De afgelopen maanden stonden geheel in het teken van het ontwikkelen en testen van de NL Delivery Game voor de ketens. Tom Filippini, voorzitter van de NLVVM: 'Bij de aangesloten bezorgformules heeft de veiligheid van de medewerkers altijd prioriteit gehad. Door onze knowhow en ervaringen te bundelen in de NL Delivery Game hebben wij nu een extra tool waarmee we de competenties en daarmee de veiligheid van onze maaltijdbezorgers nog beter kunnen borgen.'

Gamification

In samenwerking met Veilig Verkeer Nederland en gamebouwer AtHand is er op basis van bestaande trainingsprogramma’s bruikbare content verzameld om de trainingsgame vorm te geven. Middels gamification worden allerlei verkeers- en gedragsregels getest aan de hand van de vijf gouden regels voor maaltijdbezorgers die eerder door VVN en de NLVVM werden opgesteld.

Het gaat hierbij om rustig rijden en je aan de verkeersregels houden, je houden aan de maximumsnelheid, voor een rood licht en zebrapad stoppen, geen telefoon gebruiken tijdens het rijden en het correct dragen van een helm.

NL Delivery Game

Alle bezorgers spelen de trainingsgame binnen twee weken uit tegen eigen poules met maaltijdbezorgers van dezelfde ketens. Nadat alle levels zijn uitgespeeld, ontvangt de maaltijdbezorger een certificaat en bijbehorende beloning met als doel om bewuster en veiliger deel te nemen aan het verkeer.

Elke keten heeft een vertegenwoordiger die de game in goede banen leidt en de franchisenemers begeleidt in de uitrol van de game. Ruud Lammers, game manager van Domino’s Pizza: 'We laten onze franchisenemers elke twee weken een nieuwe poule met maaltijdbezorgers opzetten. Dit maakt het voor ons overzichtelijk en gestructureerd en de resultaten zijn goed meetbaar.'

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.