De Japanse gastvrijheid, oftewel omotenashi, is tegenwoordig onmiskenbaar Okura. Het is een kunstvorm die gasten in elk detail terugvinden. Met The Art of Okura deelt het Amsterdamse vijfsterrenhotel gedurende het jubileumjaar de verhalen die hierachter schuilgaan.
The Art of Okura
De verhalen van The Art of Okura worden verteld door een kunstwerk in de lobby, de Ginkgo-boom. Passend bij het jubileum, staat deze Japanse boom symbool voor een lang leven. Iedereen die in contact komt met de boom, kan naar de originele verhalen luisteren over het verleden, heden en de toekomst van Hotel Okura Amsterdam.
Elke maand komen er nieuwe vertellingen bij in de boom. The Art of Okura is een eerbetoon aan alle mensen die sinds de oprichting met passie en overgave hebben gewerkt om Hotel Okura Amsterdam te maken tot wat het nu is.
Kikuhiko Okura, Managing Executive Officer bij Hotel Okura Co Ltd in Tokyo en President van Hotel Okura Amsterdam: 'Het is een prachtig moment om als vijfde generatie betrokken te zijn bij het familiebedrijf en te werken voor Hotel Okura Amsterdam. We kunnen een mooie toekomst bouwen op onze rijke historie. Het was mijn betovergrootvader die met de start van het familiebedrijf mogelijkheden creërde. Zo gaf hij zijn zoon – en mijn overgrootvader, Kishichiro Okura, de ruimte om zijn visie op het ideale hotel in de praktijk te brengen.'
'Hij geloofde in gastvrijheid vanuit het hart en wilde een plek creëren waar iedereen zich thuis voelt. In onze familie zit een lange voorliefde voor kunst. Zo heeft mijn betovergrootvader voor zijn verzameling Aziatische kunst in 1917 het eerste privémuseum in Japan opgericht, genaamd Okura Museum of Art. Dat maakt het extra bijzonder dat wij nu The Art of Okura onthullen ter gelegenheid van het gouden jubileum.'
Moment van reflectie
'Ons 50-jarig bestaan is een moment van reflectie. Een moment om te eren en te vieren wat we met elkaar hebben bereikt', aldus Michiel Roelfsema, algemeen directeur bij Hotel Okura Amsterdam: 'Mijn grote dank gaat uit naar ons team. Zij zijn het kloppend hart van Hotel Okura Amsterdam. Gastvrijheid, dienstbaarheid en zorgvuldigheid zit in ons DNA. Wij zijn pas echt tevreden als we gasten een stap voor zijn en hun wens al vervullen voordat ze het zelf hebben bedacht.'
'Ieder detail doet dienst in het bieden van een excellente totaalbeleving. Alles moet kloppen. Dit vraagt om continue training en volledige toewijding. Een investering die absoluut rendeert in tevredenheid van de gasten en loyaliteit van medewerkers.'
Nederlandse loot
'Hotel Okura Amsterdam is de enige Nederlandse loot aan de Okura-stam. Wij zijn altijd trouw gebleven aan de uitgangspunten van Kishichiro Okura, namelijk Best Accommodation, Best Cuisine en Best Service. Daarbinnen krijgen we het vertrouwen om een lokaal beleid te voeren, vult Marcel van Aelst, Group Chairman bij Okura Nikko Hotel Management Ltd Co in Tokyo en voormalig algemeen directeur van Hotel Okura Amsterdam aan.
'Het vult me nog altijd met trots dat ik bij Okura mijn bedrage mag leveren aan zoveel mooie mijlpalen. Hierbij is de toekenning van de Michelinster voor Yamazato in 2002 en de tweede ster voor Ciel Bleu in 2007 een absoluut hoogtepunt. Het geeft kleur aan mijn persoonlijke gouden jubileum dat ik als hotelier onlangs heb gevierd.'