Chefs en ondernemers klagen over ingrediënten, producten, en dranken die niet leverbaar zijn of te laat worden bezorgd. Met name bij oosterse ingrediënten is de schaarste groot, maar ook agf, diepvries, vlees en zuivel komt regelmatig te laat of niet volledig. Op sociale media zeggen horecaondernemers dat ze als oplossing zelf meer voorraad aanleggen, hun bestellingen één of meerdere dagen vervroegen, heel vroeg in de ochtend bestellen, zelf fysiek gaan shoppen bij de groothandels of kiezen voor een andere (kleinere of lokale) leverancier. Soms biedt een supermarkt of toko uitkomst.
Reacties groothandels
Bidfood erkent de problematiek en zegt niet te leveren zoals klanten gewend zijn. 'De keten is niet stabiel en er zijn veel issues bij onze toeleveranciers. Met behulp van ons regionale netwerk doen wij ons uiterste best om onze klanten te helpen en zo compleet mogelijk te leveren', aldus een woordvoerder.
Woordvoerder Jurjen Worp van Makro zegt hierover. 'Voornaamste redenen zijn verkrijgbaarheid personeel in magazijnen en chauffeurs, maar ook grondstoffen. Daarnaast zijn internationale leveringen vertraagd, onvoorspelbaar en worden ze soms gewoon gecanceld.' Makro zelf heeft ook last van krapte op de arbeidsmarkt. Zo is er een tekort aan winkelpersoneel, foodservice-medewerkers en chauffeurs.
'Dit heeft nog nooit eerder op zo'n grote schaal plaatsgevonden', erkent ook Sligro bij monde van Wilco Jansen. 'Helaas gaat het om meer dan één productgroep met meerdere oorzaken. De ene ondernemer kunnen we volledig leveren, terwijl de order voor de buurman manco's heeft. En dat kan morgen andersom zijn.' Aantallen of percentages noemen als het gaat om out of stock vindt Sligro niet relevant hier.
'Ontzorgen ongelooflijk moeilijk'
Jansen noemt het heel vervelend voor ondernemers. 'Zij hebben al genoeg aan hun hoofd. Wij willen ze als groothandel juist ontzorgen op gebied van bestellen en leveren. Dat is nu ongelooflijk moeilijk.'
Sligro biedt alternatieven aan indien dat mogelijk is. Niet-leverbare artikelen worden afgemeld en blijven niet automatisch in back order staan. 'Ondernemers kiezen zelf of ze de bestelling nogmaals willen doen.' Ook Jansen raadt ondernemers aan zelf naar de groothandel te komen. 'Dit kan een deel van de oplossing zijn. Wanneer daar een artikel tijdelijk niet beschikbaar is, kan hij direct zelf een alternatief kiezen.'
Worp van Makro noemt het niet eenvoudig om in deze tijdens andere leveranciers te vinden voor A-merken en eigen merk. 'Wel zijn we de mogelijkheden aan het inventariseren.'
Oorzaken leveringsproblemen
Grondstoffen zijn op dit moment simpelweg niet beschikbaar, maar ook het grote personeelstekort binnen de gehele keten speelt een rol, laat ook Bidfood desgevraagd weten. 'We verwachten dat deze problemen nog wel even zullen voortduren, maar we doen uiteraard alles wat binnen ons macht ligt om de leveringen voor onze klanten zo soepel mogelijk te laten verlopen.'
Zo is er binnen Bidfood een speciaal team opgezet om deze problematiek aan te pakken, bijvoorbeeld door het aansluiten van back-up leveranciers. 'Daarnaast staan we constant in contact met onze klanten, om samen te zoeken naar een oplossing in de vorm van alternatieve producten. We willen benadrukken hoe vervelend we de huidige situatie voor onze klanten vinden en hopen uiteraard dat de keten op korte termijn zijn stabiliteit hervindt.'
Worp van Makro: 'Als producten op korte termijn niet leverbaar zijn, gaan we met klanten in gespreken over alternatieven en andere levertijden.' Ook de Makro verwacht helaas niet dat deze situatie op korte termijn is opgelost.
Volgens Sligro kamt de horeca momenteel met een compleet ontregelde supply chain door meerdere factoren:
- Covid: grote delen van de keten zijn voor langere tijd stilgelegd en/of capaciteiten teruggebracht.
- De opstart van de foodserviceketen na de lockdown ging ‘met een koude motor van nul naar honderd in twee seconden’ en dat terwijl de brandstoftank maar voor een deel gevuld was.
- Grondstoffentekort, dus ook productieproblemen, dus ook leveringsproblemen.
- De naweeën van het blokkeren van het Suezkanaal door containerschip Ever Given.
- Sterk vertraagde leveringen uit China door lokale/regionale lockdowns van fabrieken en havens.
- Beperkte beschikbaarheid als gevolg van stilgevallen of verminderde productie door de watersnoodramp in delen van Europa.
- En als het product er wél is, dan is er ook nog sprake van een personeelstekort. Niet alleen bij de horecaondernemers maar in de hele keten. Bij producent/leveranciers, bij grossiers (bijvoorbeeld orderverzamelaars) en in de distributie (bijvoorbeeld chauffeurs).
- Een tijdelijk extra personeelstekort als gevolg van covid. Want ook orderverzamelaars en chauffeurs met covid-gerelateerde klachten of een positieve covid-test moeten thuisblijven.