Maaltijdbezorgers krijgen een steeds prominentere plek in het Nederlandse straatbeeld. Tienduizenden bezorgers rijden dwars door de steden om maaltijden rond te brengen. Thuisbezorgd.nl ondersteunt een deel van de aangesloten restaurants met bezorging. De groep bezorgers, die grotendeels uit jongeren bestaat, heeft meer kans om betrokken te zijn bij een verkeersongeluk.
Veiligheid is een elementair element voor Thuisbezorgd.nl. Daarom start de organisatie deze week met een nieuwe verkeersopleiding. In deze online training, die werd ontwikkeld in samenwerking met stichting TeamAlert, krijgen bezorgers herkenbare verkeerssituaties getoond. Zij moeten inschatten welke potentiële gevaren zij zien en aangeven hoe zij deze kunnen voorkomen.
Eigen ervaringen centraal
De verkeerssituaties uit de training zijn gebaseerd op eigen ervaringen van maaltijdbezorgers, zodat de ervaring zo realistisch mogelijk is voor de deelnemers. Hiervoor ging TeamAlert, dat zich expert noemt op het gebied van jongeren en risicogedrag, in gesprek met de bezorgers van Thuisbezorgd.nl. De opbrengsten van deze gesprekken zijn verwerkt in de verkeersopleiding. Daarnaast werd de ervaring van de samenwerking tussen beide partijen in de afgelopen twee jaar ingezet.
Aangesloten restaurants
De online training zal zowel door nieuwe als huidige bezorgers van Thuisbezorgd.nl worden gevolgd. Daarnaast is het de ambitie om het breder aan te bieden aan de aangesloten restaurants die zelf de bezorging verzorgen. 'Met deze training willen we bezorgers nog betere verkeersdeelnemers maken. Als zij de opleiding hebben gevolgd, kunnen ze beter lastige verkeerssituaties en risico’s inschatten en weten ze wat te doen om veiliger op hun bestemming te komen', zegt Arno Smit van Thuisbezorgd.nl.
Niet alleen de maaltijdbezorgers in Nederland zullen de verkeersopleiding volgen; ook koeriers van het moederbedrijf Just Eat Takeaway.com in België en Frankrijk krijgen de online training. Daarnaast zijn ook andere landen geïnteresseerd om de opleiding aan te bieden aan hun bezorgers.
Snelle groei
De snelle groei van maaltijdbestelbedrijf Just Eat Takeaway (JET) zet ook begin 2021 door. Het bedrijf achter onder andere de website Thuisbezorgd.nl zag het aantal bestellingen in het eerste kwartaal met 79 procent groeien tot 200 miljoen orders.