Het plan is volgens de initiatiefnemers nodig, omdat bij iedere persconferentie elke vorm van toekomstperspectief ontbreekt. ‘De sector is opgegeven’, zo stellen Richard de Mos en Mick de Vlieger van Code Oranje, die in de agenda van de politieke beweging hebben opgenomen dat de sectoren die het zwaarst worden getroffen door de coronamaatregelen, ruimhartig moeten worden gecompenseerd.
Een ministerie voor Horeca is nodig
In het Marshall-plan zijn tien horecaspeerpunten opgenomen. Eerste punt is het oprichten van een ministerie van Mkb & Horeca met een eigen minister en staatssecretaris Gastvrijheidseconomie, vallend onder het ministerie van Economische Zaken.
Verder is het in de ogen van de initiatiefnemers nodig om de macht van de grote bierbrouwers te doorbreken, moet het Bureau Eerlijke Mededinging in ere worden hersteld en moet oneerlijke concurrentie voor de hotelsector worden tegengegaan.
Reddingsplan
Ook noodzakelijk is een reddingsplan voor het mkb na de coronacrisis. De Mos, De Vlieger en Oubaha vinden dat belastingschulden renteloos moeten kunnen worden afgelost in een periode van tien jaar, dat het borgstellingskrediet bij banken laagdrempeliger en eenvoudiger moet en dat er ruimte moet zijn voor mogelijkheden tot innovatie en vernieuwing van de horeca.
Verkiezingen
Code Oranje is opgericht door Bert Blase en doet mee aan de verkiezing voor de Tweede Kamer onder leiding van lijsttrekker Richard de Mos. De politieke beweging wil burgers meer invloed geven via burgerraden, burgerbegrotingen en het bindend referendum.