Alcoholvrij bier werd 8,5 procent meer verkocht, terwijl de totale verkoop van bier volgens cijfers van de branche met 14 procent daalde. De brouwers denken dat het succes ervan vooral komt doordat de consument thuis graag naar een drankje zonder alcohol grijpt.
Ook is er meer reclame gemaakt voor dit soort bier. En er is het afgelopen jaar door de brouwers veel energie gestoken in de ontwikkeling van alcoholvrij bier. Daardoor zijn er nog meer varianten bij gekomen. Dit 'alcoholvrije speciaalbier' is voor een groot deel verantwoordelijk voor de stijging van de cijfers: de verkoop daarvan steeg met bijna 65,9 procent.
Alcoholvrij bier en Nationaal Preventieakkoord
De stijging past volgens De Nederlandse Brouwers ook goed bij de afspraken die zijn gemaakt in het Nationaal Preventieakkoord met als doel het terugdringen van het problematisch alcoholgebruik. De brouwers hebben volop ingezet op de promotie van de alcoholvrije variant van hun drank.
Volgens de branchevereniging is inmiddels 63 procent van de reclameborden voor alcoholhoudend bier langs amateursportvelden vervangen door reclameborden voor alcoholvrij. Daarnaast is er met studentenverenigingen samengewerkt om 0.0 te promoten en te zorgen dat het bij meer verenigingen standaard beschikbaar is. Hierdoor heeft nu twee op de drie verenigingen alcoholvrij bier in het standaardassortiment.