Andere horecaondernemers kunnen aanhaken bij deze claimstichting. Stadsherberg de Mol heeft tussen 14 maart en 14 december 2020 een omzetverlies geleden van maar liefst 87 procent. De ondernemer heeft becijferd dat hij €135.000 tekort komt. Nu al. De steun van de overheid (NOW, TVL, Tozo) is in deze berekening al meegenomen.
De herberg heeft geen terras en zag ontzettend veel groepsdiners uit de agenda verdwijnen.
Verlies zelf bijgepast
Tot nu toe heeft ondernemer Jan Verkooijen het verlies uit eigen middelen bijgepast. Dat kon mede omdat hij de huurbetaling een aantal maanden heeft stopgezet. De pandeigenaar eiste 100 procent betaling, maar daar is Verkooijen het niet mee eens. ‘Daarom ben ik een rechtszaak tegen de verhuurder begonnen en op de eerste zitting heeft de rechter al kenbaar gemaakt dat hij eerder aan 50 procent van de huur denkt.’
Gestopt - update 22 februari 2021
Besloten is om de zaak te staken. De kosten voor promotie werden groter dan het beoogde deel dat uit de eigen bijdrage diende te komen. Hierdoor kon de juridische kwaliteit van de zaak niet gewaarborgd worden en daarom heeft iedereen zijn geld weer terug gekregen.
‘Ik zit al 26 jaar in dit historische pand uit 1563 in Delft. Altijd keurig betaald. In april ben ik met de eigenaar van het rijksmonument in gesprek gegaan, maar er zat geen beweging in. Hij wilde per se dat ik de huur volledig zou blijven betalen omdat hij het virus ondernemingsrisico vindt. In februari 2021 is de volgende zitting. Dat wordt dus nog vervolgd.'
‘Niet failliet’
Terug naar het verlies van €135.000. Jan Verkooijen is van mening dat de opgelegde overheidsmaatregelen niet voor zijn faillissement mogen zorgen. ‘Het kan niet zo zijn dat de overheid de volksgezondheid wil beschermen en dat ik daardoor failliet ga. Dat ze bedrijven sluiten wegens corona is wel begrijpelijk, maar dat de schade niet 100 procent vergoed wordt, is onrechtvaardig.’
Collectieve actie ‘Hart van de horeca’
Omdat Verkooijen niet in zijn eentje kan procederen tegen de Staat, werkt hij samen met een claimstichting, ‘Hart van de Horeca’, gefaciliteerd door ClaimedIn, een platform voor collectieve acties dat inzet op de Wet Afwikkeling Massaschade in Collectieve Actie.
‘Met deze wet kunnen we in één rechtsgang voor alle belanghebbenden schade vorderen,’ zegt Eric Mieremet van ClaimedIn. De Stadsherberg is de eiser in het proefproces. Tegen betaling van een eigen bijdrage per vestiging van €599 ex btw of €249 + 10 procent succes fee kunnen andere ondernemers aanhaken.
Van deze bijdrage kan dus een horecabedrijf aan de procedure deelnemen. Zo zal per vestiging in kaart worden gebracht wat de geleden schade is en zal worden gezorgd voor de juridische afwikkeling en de organisatie van het geheel. De claimstichting wordt bijgestaan door advocatenkantoor Van Till advocaten uit Amsterdam.
Ook de proceskosten (griffierecht, advocaatkosten) en de organisatie van de collectieve actie worden uit deze bijdrage betaald.
'Geen oplossing op korte termijn'
‘De individuele én collectieve horecabelangen worden bij lange na niet goed door de Staat behartigd en daarin willen wij met ‘Hart van de horeca’ verandering brengen,’ stelt Mieremet.
Stadsherberg de Mol stelde - toen nog solo - in april 2020 de Staat al aansprakelijk voor de ontstane schade door de eerste lockdown. Advocaat Pieter Huisman van Van Till advocaten bracht vervolgens Mieremet en Verkooijen bij elkaar.
Ondernemer Jan Verkooijen: ‘Hij was voor ons beiden met dezelfde kwestie bezig. En als klein bedrijf is het bijna niet op te brengen om tegen het Rijk te procederen. Zij houden dat natuurlijk veel langer vol dan ik, daarom is collectiviteit nodig. We moeten eerst naar de rechtbank, dan volgt misschien een hoger beroep bij het Gerechtshof en wellicht eindigen we bij de Hoge Raad. Kwestie van een lange adem, maar de schadetermijn verjaart in ieder geval niet voor aangemelde ondernemers. Een oplossing op korte termijn is het dus niet, als we dat beweren wekken we valse verwachtingen’ aldus Verkooijen.
Juridisch
De ingeschakelde advocaten van advocatenkantoor Van Till Advocaten in Amsterdam verdiepen zich in de schade en de mogelijkheid tot het verkrijgen van vergoeding daarvan, op grond van de onrechtmatige overheidsdaad dan wel via een beroep op nadeelcompensatie (de rechtmatige overheidsdaad).
Ondernemers die meer informatie willen over het proefproces kunnen via het mailadres herbergier@stadsherbergdemol.nl contact opnemen met Jan Verkooijen. Direct inschrijven kan via hvdh@claimedin.nl.